Key Insights Duitsland
Duitse bezoekers vormen een cruciale doelgroep voor Nederland. Maar wat trekt hen aan? Met onze Key Insights krijg je inzicht in hun reisgedrag, voorkeuren en hoe ze Nederland zien. Daarnaast biedt de publicatie een analyse van trends in Duitsland en een uitgebreide SWOT-analyse. Ontdek welke vakanties Duitsers het liefst boeken en hoe Nederland als (zakelijke) bestemming scoort. Benut deze inzichten om je strategie aan te scherpen en beter in te spelen op deze markt.

In 2022 bezochten ruim 6,1 miljoen Duitse toeristen Nederland, meer dan het dubbele van het aantal in 2021. De coronapandemie zorgde in 2020 en 2021 voor een flinke daling, maar versoepelingen in 2022 brachten een sterk herstel. Opvallend is dat, hoewel er iets minder bezoekers waren dan in 2019, het aantal overnachtingen wél hoger lag. Dit betekent dat Duitse toeristen gemiddeld langer bleven. Van alle buitenlandse toeristen die Nederland in 2022 bezocht, was 37% afkomstig uit Duitsland, waarmee het de grootste herkomstmarkt blijft.
Kust blijft populairste bestemming
Duitse toeristen komen naar Nederland voor verschillende soorten vakanties: rondreizen, stedentrips, natuur- en actieve vakanties, gezinsvakanties en strandvakanties. Noord-Holland is de meest geliefde bestemming onder Duitse bezoekers, vooral vanwege de aantrekkingskracht van Amsterdam. Zuid-Holland en Zeeland staan respectievelijk op de tweede en derde plaats. De populariteit van deze provincies onder Duitse toeristen is te danken aan de kust als grootste trekpleister. Samen trokken deze drie provincies in 2022 bijna twee derde van alle Duitse toeristen in Nederland.
Hoe zien Duitsers Nederland?
Uit onderzoek blijkt dat 47% van de Duitsers Nederland goed of redelijk kent, terwijl 14% het land alleen van naam kent. Dit is vergelijkbaar met de bekendheid van Frankrijk (42%) en hoger dan die van België (34%) en Denemarken (27%). Duitsers associëren Nederland vaak met tulpen, Amsterdam, kaas en de zee. Maar liefst 88% van de Duitsers heeft een (zeer) positief beeld van Nederland.
Trends, kansen, zakendoen
De publicatie behandelt ook belangrijke ontwikkelingen en opkomende trends binnen de reis- en toerismesector. Er wordt onder meer gekeken naar duurzaamheid, veranderende werkmethoden en nieuwe mediagewoonten. In een SWOT-analyse worden de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van Nederland als bestemming geanalyseerd.
Wie zich op de Duitse markt richt, moet rekening houden met culturele verschillen. In de publicatie vind je bijvoorbeeld do’s en don’ts voor zakelijk contact met Duitse partners. De Key Insights Duitsland is kortom onmisbaar voor iedereen die de Duitse markt wil begrijpen en bereiken. Voor specifieke vragen of advies staat onze Market & Insights Manager Martin Pohl klaar om te ondersteunen.
Ontdek meer!
Bekijk de Key Insights Duitsland
Wil je de Duitse markt beter begrijpen? Lees alle inzichten over bezoekers uit Duitsland, van vakantiegedrag en trends tot zakelijke reizen.
Download de NBTC Key Insights Duitsland