
Digitale transformatie
Reizen is steeds meer een mix van fysieke en digitale ervaringen, van de eerste oriëntatie tot de reviews na afloop. Digitale technologieën zoals AI hebben een groeiende impact op toerisme en recreatie, zowel voor de reiziger als achter de schermen bij de bedrijfsvoering. In de digitale transformatie van het gastvrijheidsdomein zijn sommige grote spelers al ver gevorderd, maar het is cruciaal dat iedereen, van grote bedrijven tot kleine ondernemers, de kansen van digitalisering kan benutten om te voorkomen dat het aanbod verarmt.
NBTC streeft ernaar de digitale transformatie van het gastvrijheidsdomein te versnellen. Dat doen we samen met partners, door het delen van kennis, het stimuleren van nieuwe samenwerkingsvormen en het ondersteunen van voornamelijk het mkb. De voortgang van deze digitale transformatie volgen we via een jaarlijkse digitaliseringsmonitor. Met een nationale, geïntegreerde aanpak stimuleren we continue innovatie en duurzame groei en versterken we de concurrentiepositie van de Nederlandse toeristische sector.
Landelijke visie digitale transformatie gastvrijheidsdomein
Digitale expeditie: een landelijke visie
NBTC presenteert een landelijke visie die het startschot vormt om het gastvrijheidsdomein te ondersteunen bij de digitale transformatie.
Lees verder
Digitaliseringsmonitor 2024
Bekijk de belangrijkste resultaten uit de eerste editie van onze jaarlijkse digitaliseringsmonitor. Daaruit blijkt dat ondernemers volop kansen zien voor digitalisering, maar ook nog de nodige drempels ervaren.
Inspirerende voorbeelden van digitalisering
Vijf strategische actielijnen
‘Digitale expeditie’ introduceert vijf actielijnen die als leidraad dienen voor de digitale transformatie van de sector:
- Verbeteren van digitale vaardigheden: Er is een dringende behoefte aan het ontwikkelen van zowel basis- als geavanceerde digitale vaardigheden bij zowel werknemers als organisaties. Dit omvat onder andere digitale marketing, data-analyse, en cybersecurity.
- Effectief samenwerken rondom data: De sector moet beter gebruik maken van data om strategische beslissingen te nemen en om samenwerkingsverbanden te versterken. Een centrale datahub kan hierbij helpen om inzichten te delen en de sector als geheel te laten profiteren.
- Stimuleren van een innovatiecultuur: Innovatie is cruciaal voor de toekomst van de gastvrijheidssector. Door middel van design- en innovatiehubs kunnen bedrijven experimenteren met nieuwe technologieën en leren van elkaar en van andere sectoren.
- Vergroten van de impact van digitalisering op duurzaamheid: Digitalisering kan een belangrijke rol spelen in het verduurzamen van de sector, bijvoorbeeld door het verbeteren van resource management en het bieden van virtuele ervaringen.
- Investeren in digitale technologieën: Om daadwerkelijk te kunnen innoveren, zijn investeringen in digitale technologieën noodzakelijk. Dit vereist inzicht in financieringsmogelijkheden en toegang tot subsidies en andere vormen van financiële ondersteuning.
Omdat digitale transformatie nooit ‘klaar’ is, komen we regelmatig terug bij elkaar om de programma’s onder de actielijnen te actualiseren en prioriteren.
Wil je aan de slag met één van de actielijnen en je achterban daarmee inspireren, download dan hier de visual met de 5 actielijnen.
Direct aan de slag in jouw organisatie
Cursussen van MKB Digitaal
Als ondernemer kun je gratis e-learnings volgen om je digitale vaardigheden en kennis bij te spijkeren.

Digitale toegankelijkheid & Toerisme
Meer tevreden bezoekers? Maak jouw website of boekingsproces voor iedereen vindbaar en toegankelijk.

Snelle CyberVeiligCheck
Met deze handige tool leer je snel hoe je aan de slag kunt met het cyberveilig maken van jouw bedrijf.
Ontdek meer!
Doe mee!
We nodigen je uit om deel te nemen, jouw voorbeelden van initiatieven te delen én de actielijnen invulling te geven binnen jouw organisatie en achterban. De digitale toekomst van het gastvrijheidsdomein maken we samen.
Stuur ons een e-mail