Consumentencampagnes
Als onderdeel van vraagsturing zetten we actief marketingcampagnes in om (potentiële) bezoekers in beweging te krijgen om bij te dragen aan de doelen voor de bestemming. In binnen- en buitenland, zowel voor bezoek met een toeristisch als zakelijk motief.
Hoe we deze campagnes inzetten is afhankelijk van de fase van de customer journey waar we ons op richten en met wie we deze campagnes doen. Zo onderscheiden we drie soorten campagnes:
- Positioneringscampagnes, gericht op het versterken van de VisitNL reputatie aan de hand van vaste thema’s en onze kernwaarden, zowel voor zakelijk als toeristisch bezoek.
- Gidscampagnes, gericht op het gidsen van toeristisch bezoek om Nederland verantwoord te bezoeken.
- Overtuigingscampagnes, gericht op het overtuigen van specifieke niches om een bezoek aan ons land te overwegen, of te heroverwegen. En voor zakelijk bezoek om Nederland te overwegen als bestemming voor een zakelijke bijeenkomst.
Voor alle campagnes gebruiken we owned, earned, paid en shared mediakanalen of een combinatie hiervan. Positioneringscampagnes doen we als NBTC autonoom en onder het NL merk. De overige campagnes doen we over het algemeen in samenwerking met partners, zogenaamde samenwerkingscampagnes. Voor onze internationale campagnes werken we samen met relevante buitenlandse media- en distributiepartners.

Positioneringscampagne Bring Yourself
In 2022 is onze meerjarige internationale positioneringscampagne ‘Bring Yourself’ van start gegaan. Als Visit NL hanteren we één sterk merk: het NL brand. We vertellen het verhaal van de bestemming middels krachtige portretten van innovatieve ondernemers, lokale helden & bijzondere inwoners. Daarvoor gebruiken we vaste thema’s die helpen onze reputatie op de NL-kernwaarden en concurrentiepositie (topsectoren) te versterken en bijdragen aan gewenste impact van (zakelijk) bezoek aan Nederland. Hierbij ligt de focus op reputatieversterkende thema’s New Dutch, Water & Fietsen.
Samenwerkingscampagnes
We werken veelvuldig met partners in het gastvrijheidsdomein samen om zichtbaarheid voor de bestemming te realiseren. Aan de basis van deze campagnes staat vaak een samenwerking met meerdere regio’s of plekken op een specifiek thema of een gezamenlijke behoefte. De samenwerking kan voor NBTC en de partner betrekking hebben op een andere stap in de customer journey, maar door samen te werken vergroten we de impact van de boodschap.
De afgelopen jaren staan Online Travel Agency’s (OTA’s) steeds vaker centraal in een campagne. Zo werkten we samen aan een campagne met Urlaubsguru, MerkFryslan en Visit Flevoland. Het doel van de campagne was Duitsers inspireren een trip naar de provincies Flevoland en Friesland te boeken. Deze campagne vond voor de zomer en in het najaar van 2024 plaats.
Duurzaam vervoer naar Nederland
Verduurzaming' is één van de pijlers van Perspectief 2030 waarbij de grootste slag op het gebied van verduurzaming is te behalen op transport.

Deutsche Bahn
Sinds 2023 werken we samen met verschillende Nederlandse steden en de Deutsche Bahn. Het doel van deze samenwerking om de zichtbaarheid van de Nederlandse steden te vergroten en aankomsten met de trein te stimuleren. De focus ligt hierbij op de stedelijke omgeving van Düsseldorf en Keulen. De steden liggen op het ICE-traject en het ’Europa-spezial’ tarief van de Deutsche Bahn is hier geldig. De marketingactiviteiten zijn onder andere Display en Social Advertising, (Digital) Out-of-Home en Influencer Marketing. In totaal bereikten we 82 miljoen Duitsers met onze boodschap. In 2025 verlengen we de samenwerking.
Eurostar
Samen met Eurostar willen we de zichtbaarheid van Nederlandse steden vergroten en aankomsten met de trein te stimuleren in de Britse markt. Ook hier kunnen Nederlandse steden investeren. De focus ligt hierbij op Londen en Greater Londen.
Byway

Met het Britse reisplatform Byway werken we al een aantal jaar samen om duurzame bezoeken naar Nederland te stimuleren en het Nederlandse product dat het platform aanbiedt verder te ontwikkelen. Byway biedt 100% vluchtvrije reispakketten waarin de trein, bus en ferry’s centraal staan aan. In de campagne werden vluchtvrije ‘’off the beaten trips’’ (zoals Van Gogh, Tulpen in Flevoland en Beyond Amsterdam canal cities: Delft) uitgelicht om zo bezoekers nog meer te stimuleren om andere plekken in Nederland te ontdekken.
Travel trade campagnes
Wij stimuleren de ontwikkeling van het Nederlandse product bij travel trade organisaties door middel van campagnes. Dit wordt gedaan in de drie focusmarkten België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. We werken samen met grote en kleine touroperators, maar ook met boekingsplatformen.
Samenwerkingen in de focusmarkten
België
- Puur en Kuur: een Belgische specialist op het gebied van wellnessvakanties. Product in Friesland en Overijssel wordt doorontwikkeld en door de campagne aangejaagd.
- Vos Travel: een Belgische specialist op het gebied van fiets- en wandelvakanties. Deze vakanties door heel Nederland heen wordt door de campagne aangejaagd.
Duitsland
- Ameropa, de Duitse marktleider op het gebied van trein- en themareizen. Product op het gebied van steden, wandelen en fietsen wordt doorontwikkeld en door de campagne aangejaagd.
Verenigd Koninkrijk
- Barrhead Travel: een grote, van Schotse origine, touroperator waarmee product op het gebied van secundaire steden wordt doorontwikkeld en aangejaagd via vele marketingelementen in de campagne.
- Enable Holidays: een Brits expert op het gebied van het op maat gemaakte reizen voor mensen met een beperkte mobiliteit. Product op het gebied van steden en themaparken wordt doorontwikkeld en door de campagne aangejaagd.
- Love Velo: een Britse touroperator dat excelleert in het aanbieden van fietsreizen in individuele- en groepvorm. Product op het gebied van fietsroutes rondom Utrecht en overige secundaire steden wordt ontwikkeld en gepromoot middels de campagne.
Campagne “Welcome to the Slowlands’’
‘’Welcome to the Slowlands’’ is een campagne waarbij de onderbelichte Nederlandse provincies uitgelicht worden, om Belgische, Britse en Duitse bezoekers aan te moedigen om deze plekken ook te bezoeken, het liefst buiten het hoogseizoen. De naam refereert ook naar de verschillende vormen van Slow Travel die in Nederland te vinden zijn.
Welcome to the Slowlands

De video is een voorbeeld van de campagne in Duitsland. De campagne is in meerdere landen uitgerold.
Via een grote digitale campagne, influencer marketing en online advertorials werd de nieuwe landingspagina op Holland.com, waarin alle Slow Travel vormen zijn verwerkt, aangejaagd. Hierbij werd ook gebruik gemaakt van AI getrainde native ads en geo-fencing en strategieën met grote mediagroepen zoals DPG. Uiteindelijk hebben we ongeveer 18 miljoen (potentiële) bezoekers in de focusmarkten weten te bereiken. Hiermee zetten we stappen in het spreiden van (potentiële) bezoekers.
In 2025 focust de campagne zicht vooral op slow travel activiteiten zoals: fietsen, gastronomie, watersport, (duurzame) vakantiewoningen en actieve vakanties. Hiermee wordt alleen de Belgische en Duitse markt aangedaan. De Britse markt volgt een andere strategie. De campagne zal integraal via owned, earned en paid kanalen worden gelanceerd. Hierbij wordt ook gekeken naar de samenwerkingsmogelijkheden met DMO/CMO’s en Travel Trade partners om nog beter in te spelen op de verschillende fasen van de customer journey.
Meer weten?
Wil je meer weten van bovenstaande campagnes of hoe je met NBTC kunt samenwerken op campagnes?
Neem contact op met Charel van Dam