Segmentatiemodel en bezoekersprofielen
Thema: Markten & segmenten
Reizen gaat verder dan het bezoeken van een plek; het verrijkt levens en transformeert bestemmingen. In de wereld van toerisme draait alles om het begrijpen van de reiziger, en dat is waar segmentatie een essentiële rol speelt.
Voor segmentatie gebruikt NBTC het Glocalities-segmentatiemodel. Of je nu een accommodatie, culturele instelling, attractie of bestemming bent, onze kennis rondom segmentatie zullen je inzichten bieden die je helpen de reizigers van vandaag en morgen beter te begrijpen. Op deze pagina ontdek je:
- wat segmentatie is
- het Glocalities model
- de kennissessie Segmentatie
- de vijf persona’s
- verdieping mediagebruik van persona’s
- de Trendpublicatie 2025
Wat is segmentatie?
Segmentatie is het proces van het verdelen van een brede doelgroep in specifieke, homogene groepen op basis van gedeelde kenmerken, waarden, en behoeften. Het stelt ons in staat om reizigers te begrijpen op een dieper niveau, hun drijfveren te ontdekken en de reiservaring te personaliseren.
In de wereld van toerisme is segmentatie van onschatbare waarde. Het stelt bestemmingen en organisaties in staat om zich aan te passen aan de verwachtingen van verschillende typen bezoekers en hun unieke behoeften te vervullen. Een goed begrip van de reizigers maakt niet alleen een gepersonaliseerde benadering mogelijk, maar helpt ook bij het bevorderen van duurzame groei in de sector.
Het Glocalities model
NBTC maakt gebruik van het Glocalities. Dit model, gebaseerd op de waarden en levensstijlen van vijf verschillende bezoekers. Wat is het Glocalities-model precies? Hoe kan je het gebruiken voor je eigen doelgroep? Je leest het in deze uitleg van het segmentatiemodel.
Het Glocalities-model gaat uit van vijf bezoekersdoelgroepen voor de bestemming Nederland: de Creatives, Challengers, Achievers, Conservatives en Socializers. Wij hebben op basis van deze segmenten bezoekersprofielen (persona's) gecreëerd. Dat zijn Sophie, Alex, Ben, Kim en Monica. Deze persona's helpen bij segmentatie en geven inzicht in de wensen en behoeften van de bezoekers aan Nederland.
Bekijk de kennissessie Segmentatie
In deze kennissessie staat het verbeteren van jouw marketingstrategie met behulp van segmentatie centraal. Het Glocalities-segmentatiemodel wordt toegelicht als hulpmiddel om doelgroepen beter te begrijpen en te bereiken. Addurance biedt inzichten in het mediagedrag van verschillende segmenten en hoe je deze effectief inzet in campagnes. Amsterdam&partners benadrukt het belang van het begrijpen en bedienen van bezoekers, en Den Bosch Partners laat zien hoe segmentatie bijdroeg aan het succes van hun marketingcampagnes. Deze sessie biedt praktische tips en inspirerende voorbeelden om gericht en impactvol te werken aan jouw marketingdoelen. Link naar Vimeo
De vijf persona’s
Hieronder vind je meer informatie over de persona’s Sophie, Alex, Ben, Kim en Monica.
Sophie
Sophie kan beschreven worden als een open-minded wereldburger. Ze staat open voor verschillende culturen en verschillende rollen op basis van geslacht. Gelijkheid is iets wat Sophie belangrijk vindt en nastreeft. Voor Sophie is carrière en geld minder belangrijk. Ze gaat liever voor nieuwe ervaringen die haar leven verrijken.
Alex
Alex is een ambitieus persoon. Ze is vastberaden en gefocust op haar doelen, streeft naar succes en is vaak bereid hard te werken om haar ambities te realiseren. In deze inleiding krijg je een beknopt overzicht van wat Alex, als een Achiever, echt typeert.
Ben
Ben is een familiemens en trotse opa en daarnaast ook een harde werker. Hij hecht veel waarde aan traditie, stabiliteit en de vertrouwde omgeving. Ben is een verenigingsmens en draagt graag belangeloos een steentje bij aan het lokale verenigingsleven.
Kim
Kim kan worden beschreven als een echt gezelligheidsmens. Ze voelt zich in haar element in sociale situaties en laat haar persoonlijkheid stralen. Kim hecht waarde aan het opbouwen van sociale connecties en heeft een actieve aanwezigheid in de gemeenschap.
Monica
Monica is een powervrouw met een sterk karakter. Ze is avontuurlijk, dynamisch en houdt van actie. Monica onderscheidt zich door haar vastberadenheid om uitdagingen aan te gaan en nieuwe ervaringen op te doen.
Download
Wil je alle vijf paspoorten? Dan kun je die ook in een keer downloaden.
Download alle persona-paspoorten (.zip)Verdieping mediagebruik van persona’s
Digital agency ‘addurance’ heeft een diepgaand onderzoek uitgevoerd naar het (online) mediagedrag van de vijf persona’s. In deze publicatie ontdek je waardevolle inzichten over hun voorkeuren voor social media platforms, tv-kijkgedrag, muzieksmaken en streamingdiensten. Deze data helpt organisaties om hun marketingstrategieën te verfijnen en doelgroepen effectiever te bereiken. Door per persona de mediagewoonten en consumptiepatronen te analyseren, biedt deze publicatie concrete handvatten om persoonlijke en relevante communicatiecampagnes op te zetten die perfect aansluiten bij hun interesses en behoeften.
Trendpublicatie 2025
De Trendpublicatie 2025 biedt een overzicht van twaalf internationale reistrends die de Nederlandse toeristische sector vormgeven en koppelt deze aan de vijf persona’s. Gedreven door globale trends en ontwikkelingen, ondersteunt deze publicatie de toeristische sector in het anticiperen op de veranderende voorkeuren van reizigers. Met praktische inzichten en inspirerende voorbeelden helpt het bij het versterken van Nederland als toekomstbestendige bestemming, waar bezoekers en gemeenschappen samen profiteren. Ontdek hoe deze trends uw strategieën kunnen versterken.
Meer informatie / contact
Heb je vragen over het segmentatiemodel of hoe je dit kan toepassen voor de marketing van een bestemming? Neem dan contact op met Michael Siebers.