Artikel

Segmentatiemodel en bezoekersprofielen

Thema: Markten & segmenten

Reizen is meer dan alleen het verplaatsen van de ene plek naar de andere; het is een ervaring die levens kan verrijken en bestemmingen kan transformeren. In de wereld van toerisme draait alles om het begrijpen van de reiziger, en dat is waar segmentatie een essentiële rol speelt. NBTC heeft hiervoor het Glocalities-segmentatiemodel gebruikt. Een model dat is gebaseerd op de waarden en lifestyle van vijf typen bezoekers.

Wat is segmentatie?

Segmentatie is het proces van het verdelen van een brede doelgroep in specifieke, homogene groepen op basis van gedeelde kenmerken, waarden, en behoeften. Het stelt ons in staat om reizigers te begrijpen op een dieper niveau, hun drijfveren te ontdekken en de reiservaring te personaliseren.

In de wereld van toerisme is segmentatie van onschatbare waarde. Het stelt bestemmingen en organisaties in staat om zich aan te passen aan de verwachtingen van verschillende typen bezoekers en hun unieke behoeften te vervullen. Een goed begrip van de reizigers maakt niet alleen een gepersonaliseerde benadering mogelijk, maar helpt ook bij het bevorderen van duurzame groei in de sector.

Het Glocalities model

NBTC maakt gebruik van het Glocalities. Dit model, gebaseerd op de waarden en levensstijlen van vijf verschillende bezoekers. Wat is het Glocalities-model precies? Hoe kan je het gebruiken voor je eigen doelgroep? Je leest het in deze uitleg van het segmentatiemodel.

Het Glocalities-model gaat uit van vijf bezoekersdoelgroepen voor de bestemming Nederland: de Creatives, Challengers, Achievers, Conservatives en Socializers. Wij hebben op basis van deze segmenten bezoekersprofielen gecreëerd. Sophie, Alex, Ben, Kim en Monica - de nieuwe persona's van NBTC helpen bij segmentatie en geven inzicht in de wensen en behoeften van de bezoekers aan Nederland.

Dus, of je nu een accommodatie, culturele instelling, attractie of bestemming bent, onze kennisdocumenten zullen je inzichten bieden die je helpen de reizigers van vandaag en morgen beter te begrijpen. Samen streven we naar de duurzame ontwikkeling van Nederland als een geliefde, waardevolle, en leefbare bestemming. Verken deze pagina's en ontdek hoe segmentatie de sleutel kan zijn tot het bereiken van dat doel.

De persona’s

Hieronder vind je meer informatie over de persona’s Sophie, Alex, Ben, Kim en Monica.

Sophie

Sophie kan beschreven worden als een open-minded wereldburger. Ze staat open voor verschillende culturen en verschillende rollen op basis van geslacht. Gelijkheid is iets wat Sophie belangrijk vindt en nastreeft. Voor Sophie is carrière en geld minder belangrijk. Ze gaat liever voor nieuwe ervaringen die haar leven verrijken.

Ervaar meer over Sophie

Alex

Alex is een ambitieus persoon. Ze is vastberaden en gefocust op haar doelen, streeft naar succes en is vaak bereid hard te werken om haar ambities te realiseren. In deze inleiding krijg je een beknopt overzicht van wat Alex, als een Achiever, echt typeert.

Ervaar meer over Alex


Ben

Ben is een familiemens en trotse opa en daarnaast ook een harde werker. Hij hecht veel waarde aan traditie, stabiliteit en de vertrouwde omgeving. Ben is een verenigingsmens en draagt graag belangeloos een steentje bij aan het lokale verenigingsleven.

Ervaar meer over Ben


Kim

Kim kan worden beschreven als een echt gezelligheidsmens. Ze voelt zich in haar element in sociale situaties en laat haar persoonlijkheid stralen. Kim hecht waarde aan het opbouwen van sociale connecties en heeft een actieve aanwezigheid in de gemeenschap.

Ervaar meer over Kim

Monica

Monica is een powervrouw met een sterk karakter. Ze is avontuurlijk, dynamisch en houdt van actie. Monica onderscheidt zich door haar vastberadenheid om uitdagingen aan te gaan en nieuwe ervaringen op te doen.

Ervaar meer over Monica


Download

Wil je alle vijf paspoorten? Dan kun je die ook in een keer downloaden.

Download alle persona-paspoorten (.zip)

Meer informatie / contact

Heb je vragen over het segmentatiemodel of hoe je dit kan toepassen voor de marketing van een bestemming? Neem dan contact op met Michael Siebers.