Toolkit Bewoners betrekken
Gezamenlijk moeten we aan de slag gaan om ervoor te zorgen dat de belangen van bezoekers bedrijven én bewoners in balans zijn. Om gemeenten, regio’s en DMO’s te inspireren en hen praktisch op weg te helpen om bewoners te betrekken, heeft NBTC daarom een toolkit ontwikkeld met voorbeelden, best practices en tips. Krijg inzicht in wat er leeft in een gemeente of regio en betrek bewoners bij de toekomst van toerisme.

In de landelijke visie op toerisme Perspectief 2030 staat het gedeeld belang van bezoekers, bedrijven en bewoners centraal. Zo kan iedere Nederlander profiteren van toerisme. Bij de ontwikkeling van de bezoekerseconomie in gemeenten, steden en regio’s zien we een veranderende behoefte en noodzaak om bewoners meer bij het proces te betrekken. Bewoners zijn lange tijd nauwelijks in beeld geweest in de ontwikkeling van toerisme, terwijl zij bepalend zijn voor de identiteit van een plek of gebied. Zij bepalen de sfeer en het karakter van een plek en zijn de belangrijkste gebruiker.
Om inwoners meer te kunnen betrekken hebben we deze toolkit ontwikkeld. Of je nu inwoners wilt informeren, inzicht krijgen in wat er leeft of mensen wilt betrekken bij het debat over de toekomst van de bezoekerseconomie: je vindt er meer informatie en voorbeelden om aan de slag te gaan. Dat doen we aan de hand van onderstaande onderwerpen die zijn aangevuld met vele voorbeelden uit de praktijk.
- Inzichten verkrijgen
Weet je eigenlijk wel wat er écht leeft onder je bewoners? En hoe kom je tot een eenduidig bewonersperspectief? Onderzoek onder bewoners kan een goed middel zijn om het sentiment rondom toerisme in kaart te brengen, aannames te toetsen en een gebalanceerd beeld te creëren waarmee je jouw aanpak en de dialoog verder invulling kunt geven.
- Bewustwording creëren
Zonder bewustwording is er geen dialoog. Bewustzijn speelt een belangrijke rol in het vormen van een gevoel, mening en houding ten opzichte van toeristen.
- Bewonerstrots vergroten
Inwoners die trots zijn op hun plek en hier graag over vertellen, zijn misschien wel de beste ambassadeurs. Andersom kunnen ook de ‘vreemde’ ogen van de bezoeker dingen laten zien aan ‘locals’ die hen anders helemaal niet opvallen.
- Communiceren met bewoners
De meest pure vorm van dialoog is misschien wel het debat – het uitwisselen van ideeën en argumenten.
NBTC streeft ernaar de toolkit voortdurend te verbeteren. We nodigen gemeenten, regio’s en DMO’s dan ook uit om eigen ervaringen en ideeën te delen. Zo blijft de toolkit actueel en inspirerend. Heb je mooie voorbeelden of tips? Neem contact op met Thijs de Groot en draag bij aan toekomstbestendig toerisme in Nederland.
Wil je meer weten?
Aan de slag met de toolkit ‘Bewoners betrekken’
Laat je inspireren door deze tips en voorbeelden om bewoners actief te betrekken bij de ontwikkeling van je bestemming.
Blader en klik door de online toolkit