Blik op de Europese Meeting & Convention markt
Thema: Artikel
Herstel zet door in de Europese meeting- en conventiemarkt (M&C). De verwachting is dat 2024 voor de meesten een terugkeer naar het pre-coronaniveau zal betekenen. Wel zien we dat hogere kosten en geopolitieke spanningen nog steeds invloed hebben op zakelijke evenementen. Daarnaast zien we dat nieuwe trends als duurzaamheid en well-being terrein winnen. Ontdek de kansen en bedreigingen op de Europese zakelijke congressenmarkt.
Ruim een derde (34%) van de Europese meetingplanners verwacht dat de M&C sector in 2024 het niveau van voor de coronaperiode bereikt. Nog eens 34% gaf aan dat dit herstel in 2023 al merkbaar was, terwijl 16% pas in 2025 een volledig herstel verwacht. Bij het plannen van events spelen factoren zoals de bereikbaarheid van de bestemming en de aantrekkingskracht van een locatie een belangrijke rol in de keuze van bezoekers om hierbij aanwezig te zijn.
Duurzaamheid en bewuste reiskeuzes
Ook duurzaamheid blijft een belangrijk thema binnen de M&C-markt. De helft van de deelnemers geeft aan dat duurzaam reizen naar meetings en events steeds belangrijker wordt, met een toenemende voorkeur voor treinreizen boven vliegen. Planners ontvangen steeds vaker verzoeken om locaties en accommodaties te kiezen die aan duurzaamheidsdoelen voldoen. Dit sluit aan bij de bredere trend om kritischer naar zakenreizen te kijken; is het wel duurzaam of kan het ook anders.
Daarnaast staat well-being op de agenda bij zakelijke events. Het welzijn van deelnemers krijgt steeds meer aandacht binnen zakelijke bijeenkomsten. Planners geven aan dat er vraag is naar well-being-opties zoals ontspanningsmomenten in de natuur. Maar ook zaken als lokaal geproduceerd voedsel of sociale activiteiten worden belangrijk gevonden.
Technologische innovaties en AI
Speelt de opkomst van AI en ChatGPT een rol in de Europese zakelijke markt? Hoewel nog niet algemeen gebruikt, zet 10% van de planners regelmatig AI-tools zoals ChatGPT in om ideeën op te doen en content te creëren. Een derde van de planners geeft aan AI nog niet te gebruiken, maar dit in de toekomst wel te willen verkennen. Er is dus een groeiende interesse in technologische innovaties om de efficiëntie en creativiteit binnen de M&C-sector te vergroten.
Download de publicatie over de M&C markt in Europa
Dit is de vierde en laatste meting in een reeks, met handige samenvatting. Bekijk ook de drie voorgaande publicaties voor een compleet beeld.
Publicatie onderzoek M&C markt - oktober 2023 (4e meting)