publicatie

Customer journey toolkit

#toolkit

Het Data & Development Lab (DDL) lanceert de customer journey toolkit. De toolkit biedt toeristische bedrijven waardevolle inzichten in hoe ze de verschillende contactmomenten (touchpoints) van vakantiegangers kunnen meten en analyseren tijdens hun volledige customer journey. Dit helpt bedrijven om beter te begrijpen welke interacties de grootste impact hebben op de beleving en besluitvorming van reizigers, van de eerste inspiratie tot aan de boeking, het verblijf én de nazorg.

Marieke Politiek
contactpersoon
Marieke Politiek Manager Intell & Insights Stuur een e-mail

“De toolkit geeft toeristische partijen inzicht in hoe je de customer journey van vakantiegangers het best kunt meten,” aldus Marieke Politiek, manager Intell & Insights bij NBTC. “Zo geven we inzicht in de meetbaarheid van de ‘touchpoints’ van vakantiegangers in de aanloop naar, tijdens én na een vakantie. Voorbeelden van touchpoints zijn de contactmomenten tijdens het zoek- en boekgedrag.”

Optimaliseren van klantbeleving en marketing

Met deze meetbaarheid kunnen bedrijven hun marketingstrategieën verfijnen en klanttevredenheid verhogen. Door de customer journey te analyseren, ontstaat een gedetailleerd beeld van de behoeften en verwachtingen van vakantiegangers. Dit maakt het mogelijk om een gepersonaliseerde ervaring te bieden en beter in te spelen op specifieke voorkeuren. Daarnaast helpt het inzicht in de klantreis om gerichte verbeteringen door te voeren die bijdragen aan een duurzamer en aantrekkelijker toeristisch aanbod.

Continue doorontwikkeling toolkit

De toolkit is een project binnen het Data & Development Lab, een samenwerking tussen NBTC, CBS & CELTH. Onder leiding van Stefan Hartman (CELTH) hebben studenten van NHL Stenden alle mogelijke touchpoints verzameld. Doel van het overzicht is een verdere professionalisering van de gastvrijheidssector en een duurzame (door)ontwikkeling van bestemming Nederland. Stefan Hartman benadrukt het dynamische karakter van de toolkit: “De toolkit geeft een rijk overzicht dat helpt om beter grip te krijgen op de klantreis. Passend bij de labsetting van het DDL is het overzicht van meetpunten gaandeweg te updaten om het toepassingsbereik steeds verder te vergroten.”

Ontdek meer!

Aan de slag met de customer journey toolkit

Vooraf, tijdens en na de vakantie: ontdek de verschillende contactmomenten in de klantreis van de vakantieganger en maak ze meetbaar.

Blader en klik door de online toolkit
Lees meer over:

Kennis en data