publicatie

De binnenlandse markt in beeld

Om échte impact te maken op de opgaven waar bestemming Nederland voor staat, moeten we niet alleen zicht hebben op de inkomende bezoeker, maar ook op de bezoeker uit eigen land. Die binnenlandse markt - Nederlanders op vakantie of recreatief (dag)bezoek in eigen land - is namelijk groot: zowel in aantallen als bestedingen. Ook op sociaal-maatschappelijk en ecologisch vlak is de impact van deze bezoeker cruciaal. Daarom zoomt NBTC dieper in op bezoek uit eigen land in De binnenlandse markt in beeld.

Nathalie Frissen
contactpersoon
Nathalie Frissen Junior Insights Expert Stuur een e-mail

Voor de binnenlandse markt voert NBTC geen autonome marketingactiviteiten uit. Wel volgen en duiden we deze markt binnen onze expertises strategie, onderzoek, branding en bestemmingsontwikkeling. Voor deze publicatie hebben we de binnenlandse markt vergeleken met uitgaand (Nederlanders op vakantie naar het buitenland) en inkomend bezoek (de internationale gasten die ons land bezoeken). Hier zijn interessante inzichten uitgekomen. Voor wie dieper in de data wil duiken, sluit het document af met links naar uitgebreide statistieken.

De binnenlandse markt in perspectief

De binnenlandse markt is de grootste toeristische markt van Nederland. In het eerste hoofdstuk plaatsen we de binnenlandse markt in een breder perspectief door:

  • Vakanties van Nederlanders in het binnenland te vergelijken met die in het buitenland.
  • Inzicht te geven in de omvang en ontwikkeling van het aantal overnachtingen in Nederland en hoe deze verdeeld zijn per provincie.
  • Inzicht te bieden in de uitgavenpatronen van de binnenlandse en uitgaande vakantieganger. 
  • De omvang van de vrijetijdsmarkt op basis van ondernomen activiteiten te tonen.

Groeiprognoses

Vervolgens gaan we in op de trends en verwachtingen voor binnenlands toerisme. Wat is de groeiprognose voor deze markt? Welke typen vakanties en bestemmingen blijven in Nederland populair? Mede door de coronapandemie zijn vakanties in eigen land (her)ontdekt. De verwachting is dat deze belangstelling de komende jaren aanhoudt.

De impact van de binnenlandse markt

Binnenlands toerisme draagt significant bij aan werkgelegenheid en (regionale) economie, maar heeft ook ecologische en sociaal-maatschappelijke impact. Zo heeft binnenlands toerisme, niet verrassend, een lagere CO2-voetafdruk dan inkomend toerisme. Sociaal-maatschappelijk gezien draagt het stimuleren van binnenlands toerisme bij aan het welzijn van zowel individuele personen als de gehele samenleving. Het versterkt de sociale cohesie en biedt ontspanning en recreatie.

De binnenlandse markt in balans

Hoe is de toeristische druk verdeeld over het land en de seizoenen? Het laatste hoofdstuk van deze publicatie gaat in op spreiding over tijd en ruimte. Aan de hand van verschillende indicatoren laten we zien hoe het toerisme verdeeld is in tijd en ruimte. Inzicht in deze cijfers vormt de basis voor effectief bestemmingsmanagement.

Ontdek meer!

De binnenlandse markt in beeld

Bekijk de publicatie en ontdek data en inzichten over binnenlands bezoek aan Nederland.

Download ‘De binnenlandse markt in beeld’
Lees meer over:

Kennis en data