publicatie

De Vakantie Sentiment Monitor: inzicht in vakantieplannen

#monitor

De Vakantie Sentiment Monitor (VSM) biedt meerdere keren per jaar inzicht in de vakantie-intenties van Nederlanders en inwoners van de internationale kernmarkten België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Een keer per jaar wordt ook China meegenomen. Deze monitor onderzoekt hoe actualiteiten zoals economische omstandigheden, klimaataspecten en digitalisering het vakantiegedrag beïnvloeden. De VSM ondersteunt hiermee beleidsmakers en de toeristische sector om te kunnen inspelen op veranderende voorkeuren en ontwikkelingen.

Marieke Politiek
contactpersoon
Marieke Politiek Manager Intell & Insights Stuur een e-mail

De VSM biedt inzicht in reisgezelschap, bestemming en vervoer. Gaat de voorkeur uit naar vakantie met partner, gezin of vrienden? Kiezen we voor de auto, de trein of het vliegtuig? Wat zijn de populaire bestemmingen, zowel binnen Europa als daarbuiten? Ook accommodatievoorkeuren als hotels, campings of particuliere verhuur wordt bijgehouden. Net als vakantietype en -duur, van korte stedentrips tot langere strandvakanties. Dit alles geeft een compleet beeld van de actuele vakantieplannen en -voorkeuren.

Actuele gebeurtenissen en omstandigheden

Daarnaast onderzoekt de Vakantie Sentiment Monitor hoe actuele gebeurtenissen van invloed zijn op het vakantiegedrag. Denk aan stijgende prijzen, onvoorspelbaar weer en geopolitieke ontwikkelingen die een rol kunnen spelen. Door prijsstijgingen gaan sommige vakantiegangers bijvoorbeeld minder vaak op reis of kiezen een goedkopere bestemming. Extreme weersomstandigheden als hittegolven beïnvloeden de timing en locatie van vakanties. En geopolitieke gebeurtenissen, zoals een conflict, kan de vakantiebestemming veranderen.

De volledige publicatie lezen?

Lees de nieuwste VSM: januari 2025

Ontdek de actuele trends en invloeden op vakantiegedrag met de Vakantie Sentiment Monitor.

Download het volledige rapport

Lees meer over

#Kennis en data