Handreiking Bezoekers­management

#toolkit

Bezoekersmanagement gaat over het sturen van bezoekersstromen. Hiervoor is inzicht en grip op gedrag nodig. Hoewel dit concept relatief nieuw is binnen het toeristische werkveld, hebben de coronapandemie en de periode daarna al geleid tot diverse experimenten. NBTC speelt een coördinerende rol in de kennis over bezoekersmanagement, door landelijke afstemming te bevorderen en succesvolle methoden op bredere schaal in te zetten. Samen zorgen we ervoor dat veiligheid, leefbaarheid en beleving in balans zijn.

Bastiaan Overeem
Contactpersoon
Bastiaan Overeem Programmamanager Destination Development Stuur een e-mail

In 2018 introduceerden NBTC en de gastvrijheidssector Perspectief 2030, een visie die een balans benadrukt tussen de belangen van bewoners, bezoekers en bedrijven. Goed bezoekersmanagement zorgt ervoor dat toerisme een positieve bijdrage levert voor iedereen. We streven ernaar om bezoekers aan te trekken naar minder drukke plekken en op minder voor de hand liggende momenten, maar ook om bestaande bezoekersstromen zoveel mogelijk te managen.

Drukte en behoud van erfgoed en natuur

Toeristische hotspots, zoals historische stadscentra en Natura 2000-gebieden, kampen vaak met grote bezoekersstromen tijdens piekperiodes. Dit brengt uitdagingen met zich mee, zoals druk op de leefbaarheid en beleving, en bedreigingen voor cultureel erfgoed en natuur. Door gericht bezoekersmanagement kan de balans hierin worden hersteld. Zodat deze locaties zowel aantrekkelijk blijven voor bezoekers, als ook duurzaam beheerd worden voor de lange termijn.

Lokaal maatwerk: samenwerking als sleutel

Effectief bezoekersmanagement vraagt om een op maat gemaakte aanpak die rekening houdt met de lokale context. Een samenwerking tussen gemeenten, veiligheidsregio’s, ondernemers én bewoners. Met een gezamenlijke en integrale aanpak dien je de belangen van alle betrokkenen en worden verantwoordelijkheden helder afgebakend. Lokaal maatwerk biedt zo een duurzame oplossing voor het beheren van bezoekersstromen.

Praktische hulpmiddelen en tools

De Handreiking van NBTC is een informatieve en praktische toolkit voor bezoekersmanagement. Met speciale aandacht voor de unieke behoeften van toeristische (stads)centra en natuurgebieden. Een stappenplan, tools en landelijke databronnen om bezoekersstromen te analyseren en te sturen. Ook gaan we in op de verschillende motivaties en weerstand van bezoekers, zodat je maatregelen specifiek kunt afstemmen op de doelgroepen. En bezoekersmanagement effectief en doelgericht kan toepassen.

De handreiking is ontwikkeld op basis van uitgebreid onderzoek en intensieve samenwerking met ervaringsdeskundigen. Specialisten van het Event Safety Institute en D&B hebben een waardevolle bijdrage geleverd. Dit project benadrukt het belang van gedeelde kennis en samenwerking om bezoekersmanagement verder te professionaliseren. De handreiking verscheen in 2021 en is in 2024 geactualiseerd met nieuwe praktijkvoorbeelden.

Wil je meer weten?

Bekijk de Handreiking Bezoekersmanagement, voor meer inzicht en praktische tools

Laat je inspireren en ga zelf aan de slag met bezoekersmanagement voor toeristische (stads)centra en (natuur)recreatiegebieden.

Blader in de online publicatie

Bekijk de presentatie die Bastiaan Overeem over de Handreiking Bezoekersmanagement gaf op de ToerismeTop 2020.

Handreiking bezoekersmanagement

Lees meer over

#Lusten en lasten in balans