De waarde van online sentimentdata voor toeristische vraagstukken
Thema: Cijfers & statistieken
Met dit vraagstuk ging NBTC, in samenwerking met data Science experts van HZ University of Applied Sciences en HZ Kenniscentrum Kusttoerisme, aan de slag. Aan de hand van online sentiment data zijn er een aantal verdiepende analyses uitgevoerd. Wat kunnen bestemmingen doen met de negatieve en positieve sentimenten? Kan hierop geacteerd worden? En zo ja, hoe? Ook is een beeld gevormd van de methodologische mogelijkheden en beperkingen. En dat levert praktische inzichten op.
Wat kan wel?
- Online sentiment data gebruiken als duiding voor feitelijke ontwikkelingen
- Meten van effect van de inzet van influencer marketing
- Analyse van online sentiment voor één stad, één evenement en één bedrijf
Wat kan niet?
- Online sentiment data gebruiken als tevredenheidsmeting, de personen die sociale mediaberichten geplaatst hebben zijn niet representatief voor alle bezoekers / alle consumenten
- Analyse van online sentiment voor een grote regio of een heel land, het is te ingewikkeld om door middel van hashtags een volledig beeld te krijgen
Diana Korteweg Maris, projectmanager HZ Kenniscentrum Kusttoerisme: “Het is goed om te weten waarvoor de online sentimentdata het beste kunnen worden ingezet. Vooral in combinatie met data vanuit andere onderzoeken kan online sentiment een duiding geven bij de feitelijke ontwikkelingen.”
Lees meer
Bent u benieuwd naar de ervaringen van de data scientists met de online sentimentdata?
Download de samenvatting