Publicatie

De CO2-impact van internationaal bezoek aan Nederland: een dieper inzicht

Thema: Cijfers & statistieken

Met onze nieuwe publicatie ‘De CO2-impact van internationaal bezoek aan Nederland’ onderzoekt NBTC de CO2-impact van buitenlandse bezoekers.

Overheden en destinatiemarketing-organisaties hebben steeds meer behoefte aan informatie over de brede impact van bezoekers op hun bestemming: niet alleen economisch, maar ook sociaalmaatschappelijk én ecologisch. Met inzicht in deze soorten impact kunnen zij betere keuze maken: welke bezoekers passen het beste bij hun ambities, welke maatregelen kunnen ze nemen om de positieve impact van bezoekers te vergroten en wat kan er gedaan worden om de negatieve impact te verkleinen?

Hoewel de statistieken over impact nog schaars zijn, werkt NBTC hard aan het systematisch en structureel in kaart brengen van deze informatie. Dit doen we onder andere via het dashboard ‘Staat van de Bestemming’. Met onze nieuwe publicatie ‘De CO2-impact van internationaal bezoek aan Nederland’ verbreden we die marktinzichten door specifiek de CO2-impact van buitenlandse bezoekers te onderzoeken.

Om deze data te genereren, hebben we gebruik gemaakt van het Onderzoek Inkomend Toerisme (OIT). Dit onderzoek geeft inzicht in het reisgedrag en het profiel van internationale verblijfsbezoeken in het jaar 2022. De Breda University of Applied Sciences (BUAS) heeft, in opdracht van NBTC, een aanvullende berekening gemaakt van de CO2-voetafdruk van deze inkomende bezoeken. Hiermee hebben we een uitvoerig beeld verkregen van de bijdrage in CO2-uitstoot, oftewel broeikasgassen, die wordt veroorzaakt door inkomend bezoek.

Onderverdeling van de uitstoot

De CO2-uitstoot is verdeeld over drie hoofdcategorieën:

  • Transport naar Nederland (vliegtuig, auto, trein, etc.): Dit vertegenwoordigt 57% van de totale uitstoot.
  • Accommodaties (hotels, campings, etc.): Dit is goed voor 26% van de uitstoot.
  • Vervoer naar activiteiten tijdens het verblijf (zoals naar een dierentuin of attractiepark): Dit vormt 17% van de uitstoot.

Bij transport blijkt dat vliegreizen verantwoordelijk zijn voor 71% van de totale CO2-uitstoot, ondanks dat slechts 28% van de bezoekers per vliegtuig arriveert. Dit maakt de impact van vliegen onevenredig groot vergeleken met bijvoorbeeld reizen per auto, die door meer dan de helft van de verblijfsgasten wordt gebruikt, maar slechts een kwart van de transportuitstoot veroorzaakt.

Verschillen per herkomstland

In het Onderzoek Inkomend Toerisme (OIT) zijn elf voorname herkomstlanden opgenomen, waaronder Duitsland, België, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, Italië, Polen, Oostenrijk, Zweden en de Verenigde Staten. In 2022 brachten 12,8 miljoen gasten uit deze gebieden een bezoek aan Nederland, met een gemiddelde verblijfsduur van zeven dagen. De CO2-uitstoot verschilt echter sterk per herkomstland. Bijvoorbeeld: bezoekers uit de Verenigde Staten zijn verantwoordelijk voor 33% van de totale uitstoot, terwijl zij slechts 8% van het totale aantal verblijfsgasten vertegenwoordigen. Dit komt voornamelijk door de langeafstandsvluchten die zij maken.

Eco-efficiency

Naast de totale CO2-uitstoot is ook gekeken naar de eco-efficiency, oftewel de economische opbrengst per kilo uitgestoten CO2. Hieruit blijkt dat Belgische bezoekers de hoogste eco-efficiency hebben, met €2,76 per kilo CO2. Daarentegen ligt dit cijfer voor Amerikaanse bezoekers onder de €1, ondanks hun hogere uitgaven tijdens het verblijf.

Toekomstperspectief

Met deze publicatie biedt NBTC een waardevolle bron van informatie voor overheden en destinatiemarketing-organisaties. De inzichten helpen bij het maken van weloverwogen keuzes voor de toekomst van toerisme in Nederland, waarbij zowel de economische als de ecologische voetafdruk wordt meegenomen.

NBTC blijft werken aan het verfijnen en uitbreiden van dataverzameling en -analyse om nog diepere inzichten te kunnen bieden. Hiermee ondersteunt NBTC de toeristische sector in het gezamenlijke streven naar meer duurzaamheid en een bijdrage aan de bredere maatschappelijke doelen van Nederland.

Meer lezen over de CO2-impact van internationaal bezoek aan Nederland?

Download de publicatie (PDF)