Publicatie

Aan de slag met digitale belevingen

Thema: Bestemmingsontwikkeling

Digitale belevingen kunnen helpen bij het ontwikkelen van goed aanbod en het versterken van waardevol bezoek in jouw stad of regio. Maar hoe zet je de nieuwste technieken in? Hoe kun je met die ontwikkelingen jouw bezoekers bereiken, boeien én binden aan jouw plek? Dit zijn uitdagingen waar je als stad, regio of culturele locatie misschien geen pasklaar antwoord op hebt, maar wel graag mee aan de slag wilt. NBTC helpt je met een handige infographic op weg.

Onder de pijler ‘Nederland overal aantrekkelijk’ van Perspectief 2030 zetten we in op het verbeteren en ontwikkelen van toeristische belevingen. Digitale technieken kunnen hierin een belangrijke rol spelen. Denk dan bijvoorbeeld aan augmented reality, virtual reality, 360 graden beelden, digitale games en kunstmatige intelligentie. Deze innovaties helpen niet alleen bij het verbeteren van het aanbod, maar ook bij het aantrekken, inspireren en binden van de juiste bezoekers op de juiste momenten en locaties. Maar hoe vind je de juiste toepassing voor het juiste doel? Hiervoor hebben we een stappenplan ontwikkeld: Aan de slag met digitale belevingen.

Kennis over technologieën en de doelgroep

Stap één is het verkrijgen van kennis over technologieën, hun toepassing en het begrijpen van de voor- en nadelen. Daarnaast is inzicht in de wensen van de doelgroep van cruciaal belang. Hun customer journey speelt hierin een sleutelrol en wordt opgedeeld in drie fasen: pre-trip (voorbereiding), on holiday (ervaring op locatie) en post-trip (nazorg en vervolgbezoeken). Voor elke fase biedt het stappenplan handvatten om passende digitale technieken te kiezen, zodat de bezoekerservaring optimaal aansluit bij de verwachtingen.

Evaluatie en toekomstgerichte aanpak

Een digitale beleving ontwikkelen is een dynamisch proces dat voortdurende evaluatie vereist. Het stappenplan biedt daarom een SMART-methodiek (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdsgebonden) en een evaluatiemodel gebaseerd op vier stappen: terugblikken, bewustwording, alternatieven ontwikkelen en actie ondernemen. Deze aanpak garandeert dat digitale innovaties blijven voldoen aan de behoeften van bezoekers en inspelen op toekomstige ontwikkelingen.

Waar heb je hulp bij nodig?

Een digitale beleving aanbieden is meer dan het ontwikkelen van een app voor bezoekers of toepassen van de nieuwste VR-technologie. Het begint bij een stip op de horizon. Waar wil je VR-technologie voor inzetten? Voor wie wil je een digitale beleving realiseren en waarom? Voor welk probleem kan digitale innovatie een mooie oplossing bieden? Wil je bijvoorbeeld je storytelling versterken of een gepersonaliseerde ervaring creëren? Elke situatie vraagt weer om een andere aanpak. Wij denken graag met je mee in het ontwikkelen van die aanpak.

Laat je inspireren door digitale belevingen uit het hele land:

En in deze publicaties vind je nog meer info en voorbeelden:

Aan de slag met digitale belevingen

Van motivatie naar evaluatie, hoe je digitale innovatie en nieuwe technieken kan inzetten voor jouw producten, jouw stad of regio.

Bekijk de infographic met stappenplan