Nieuws
Op deze pagina vind je actueel nieuws en statements vanuit NBTC. Bekijk ook eerdere edities van NBTC Update, onze nieuwsbrief. Ben je op zoek naar informatie over een specifiek onderwerp? Kijk dan eens in onze kennisbank.
Voor persvragen over NBTC, onze activiteiten of het zakelijk en toeristisch bezoek aan Nederland kun je contact opnemen met de perstelefoon via 06 1138 8374.
Laatste nieuws

Nederland onverminderd populair bij onze buren
Deze zomervakantie en de maanden erna wint een vakantie (elders) in Europa het van Nederland. In tegenstelling tot afgelopen jaren toen we dankzij corona noodgedwongen wat dichterbij huis bleven, kiezen dit jaar minder mensen voor een vakantie in eigen land. Toch is er ook goed nieuws voor de bestemming Nederland. Doordat onze ooster- en zuiderburen ook minder op vakantie gaan in eigen land, blijft Nederland een populaire bestemming voor Duitsers en Belgen. Dit blijkt uit de Vakantie Sentiment Monitor die vandaag werd uitgebracht door het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC).

Internationaal bezoek in beeld
NBTC verzamelde gegevens over internationaal bezoek aan Nederland. Dit gebeurde in twee onderzoeken, Onderzoek Inkomend Dagbezoek (OID) en Onderzoek Inkomend Toerisme (OIT). Deze onderzoeken geven samen een goed beeld van wie de bezoeker is en hoe die eraan bijdraagt dat ieder Nederlander profiteert van toerisme.

Erik Cornelissen toegetreden tot Raad van Toezicht NBTC
Erik Cornelissen toegetreden tot Raad van Toezicht NBTC
Hoe de Meetings & Conventions branche kan bijdragen aan verduurzaming van de sector
25 mei 2023Whitepaper door Eric Bakermans (NBTC) en Matthias Schultze (German Convention Bureau) over de duurzame transitie in de conventie- en eventbranche.

Unieke Van Gogh bijlage bij National Geographic
NBTC heeft in samenwerking met Hearst media, Marketing Drenthe, VisitBrabant, Van Gogh Brabant en Van Gogh Drenthe de afgelopen maanden gewerkt aan een unieke bijlage over Vincent van Gogh voor de titel National Geographic.

‘Onderzoek is dé basis voor verbinding’
In onze serie testimonials laten we onze stakeholders aan het woord over hoe zij de samenwerking met NBTC ervaren. De tweede in deze serie is een interview met Yvonne Cornax, werkzaam als marketingstrateeg bij Marketing Drenthe. Zij vertelt over haar ervaring met samenwerken in de Landelijke Data Alliantie (LDA).

Nederlanders nemen de komende maanden het vliegtuig voor de vakantie
Uit de nieuwste resultaten van de Vakantie Sentiment Monitor blijkt dat Nederlanders in 2023 weer massaal op vakantie gaan. De vakantie intenties van begin dit jaar worden omgezet in concrete boekingen. Daarbij is Europa als bestemming de grote favoriet. Lees alle resultaten in de uitgebreide samenvatting.

Profileren is de enige weg voor spreiding van bezoek
In onze serie testimonials laten we onze stakeholders aan het woord over hoe zij de samenwerking met NBTC ervaren. De eerste in deze serie is een interview met Michiel Middendorf, werkzaam als General Manager bij World Forum. Hij vertelt hoe wij gezamenlijk werken aan de duurzame ontwikkeling van Nederland als internationale bestemming, zowel toeristisch als zakelijk.
Inschrijving geopend voor onderzoek Toeristisch Bezoek aan Steden 2023
7 maart 2023In het vrijetijdsgedrag van Nederlanders spelen steden nog altijd een belangrijke rol. De combinatie van winkels, musea en horeca de stad tot een aantrekkelijke optie voor een 'dagje uit' of een korte vakantie. Om inzicht te krijgen in het toeristisch bezoek aan jouw stad bieden we de mogelijkheid deel te nemen aan het onderzoek ‘Toeristisch bezoek aan steden’.
Consument niet van plan te besparen op vakantie
11 januari 2023Herstel toerisme zet door in 2023. De internationale bezoeker droomt van langere vakanties en is vooralsnog niet van plan vakanties te schrappen in 2023, zo blijkt uit de resultaten van de Internationale Vakantiemonitor.