Jaaroverzicht: de hoogtepunten van 2024
Voor onze terugblik op 2024 hebben we onze collega’s uit verschillende teams gevraagd hun meest memorabele momenten of hoogtepunten van dit jaar met ons te delen. Hieronder vind je een overzicht.
Jos Vranken uitgezwaaid, Yvonne Nassar als opvolger aangekondigd
Na 17 indrukwekkende jaren als algemeen directeur van NBTC namen we op 17 oktober afscheid van Jos Vranken.
Samen met collega’s, partners en vrienden stonden we stil bij zijn belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van onze sector en organisatie.
Zijn opvolger, Yvonne Nassar, start op 1 januari 2025.
Prijzenregen voor onze AI-tool Dutch Cycling Lifestyle
We ontwikkelden een AI-tool om de Dutch Cycling Lifestyle op de kaart te zetten. De tool, die laat zien hoe fietsvriendelijke straten eruit zien, is bekroond met vele awards en nominaties in binnen- en buitenland. We zijn trots op onze twee nominaties voor de Webby awards, twee DIA awards, twee LOVIES awards, de Anthem award en de X award!
En dat is niet de enige manier waarop we Nederland als fietsland profileren. Tijdens onze persreizen nemen we journalisten vaak mee met de (OV) fiets, om zo te laten zien hoe je duurzaam en makkelijk ons land kunt bereizen. Afgelopen jaar stond zelfs een van onze persreizen helemaal in het teken van fietsen én was fietsen het thema van ons jaarlijkse persevent in New York: Power to the Pedal.
Ook in 2025 zetten we Nederland als dé duurzame fietsbestemming op de kaart!
Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme van start
Tijdens de Toerisme Top ging de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT) officieel van start. De Raad, waarin overheid, onderwijs, bedrijfsleven en maatschappelijke instellingen vertegenwoordigd zijn, heeft als doel het gezamenlijke belang van de gastvrijheidssector te dienen. Het is geen traditionele adviesraad, maar een doe-raad die concrete oplossingen ontwikkelt. NBTC is verantwoordelijk voor het Landelijk Bureau, dat de raad adviseert en ondersteunt en ook agendeert.
Ga naar de website van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Evenementen
Unieke deelname met 12 provincies op de Grüne Woche
Samen met het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV, nu LVVN) en de provincies hebben we begin dit jaar de krachten gebundeld om het landelijke Nederland op de internationale Grüne Woche in Berlijn onder de aandacht te brengen. Lees hier uitgebreide informatie over onze deelname in 2024. Ook in 2025 zijn wij weer samen aanwezig!
Beleidsmakersdagen
In 2024 organiseerden we twee drukbezochte Beleidsmakersdagen. In juni was het thema ‘Verduurzamen van je bestemming’. We waren te gast op de duurzame eventlocatie Kas in Woerden. Op de beleidsmakersdag in november stond het thema bestemmingsmanagement centraal in de Mauritskazerne in Ede.
Art Alliantie: samenwerking musea
Op 3 juli kwamen de musea die zijn aangesloten bij de Art Alliantie samen in het Mauritshuis in Den Haag. De bijeenkomst richtte zich op het versterken van onderlinge samenwerking en zichtbaarheid. In november vond MUSEA25 plaats, het jaarlijkse evenement in Parijs waar Nederlandse musea hun hoogtepunten presenteren, dit jaar aan een recordaantal van 54 journalisten.
Travel Trade Event 2024
Op 12 september kwamen meer dan 100 professionals uit de toerisme- en reisbranche samen in de Fokker Terminal in Den Haag. Een belangrijk onderdeel van dit evenement zijn de één-op-één gesprekken tussen deze professionals en touroperators uit Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk, met als doel de internationale samenwerkingen te versterken.
Meetings & Congressen
Tijdens IMEX Frankfurt en IBTM World lanceerden we The Dutch Seaweed Bar. Met deze beursactivatie op de NL-stand proefden ruim 3.000 bezoekers onze zeewiersnacks van Nederlandse bodem en leerden ze meer over innovaties voor hun toekomstige zakelijke bijeenkomst in Nederland.
Samen met Amsterdam Convention Bureau sponsorden we de IMEX Run tijdens IMEX Frankfurt en IMEX America, waar 500 fanatieke meetingprofessionals in oranje shirts aan deelnamen. In Las Vegas zelfs op de bekende Strip!
Marketingcampagnes en samenwerkingen
In 2024 begonnen we aan het tweede jaar van de Sustainable Travel Campagne, waarin we samen met Deutsche Bahn en zeven Nederlandse steden duurzaam reizen met de trein vanuit Duitsland promoten.
Ook lanceerden we de campagne ‘Welcome to the Slowlands’ in het najaar van 2024. Vijf minder bezochte Nederlandse provincies werden in de spotlight gezet om Belgische, Britse en Duitse bezoekers te stimuleren om ook buiten het hoogseizoen op ontdekkingstocht te gaan. Deze provincies bieden uiteenlopende mogelijkheden binnen de thema’s van Slow Travel, zoals natuur, wandelen, fietsen, wellness, wateractiviteiten en gastronomie met lokale producten, waar ‘Slowlands’ naar verwijst.
Holland.com en socials
Op Holland.com hebben we dit jaar 10 nieuwe stedenpagina's, 35 grote contentupdates en 18 nieuwe artikelen gepubliceerd. Daarnaast zijn er twee contenthubs gebouwd waarbij de hub over New Dutch Architecture verschillende inspirerende verhalen samenbrengt over de grensverleggende architectuur van Nederland. Bezoekers maken hier kennis met minder bekende hotspots om unieke en circulaire bouwwerken met eigen ogen te ervaren.
Op Instagram tikten we de 150.000 volgers aan. We inspireerden onze volgers met verhalen over streekproducten en agrotoerisme, New Dutch architectuur, vrijheid en de Tour des Femmes. De architectuurcontent scoorde in het bijzonder goed met een serie van mooie reels en verhalen.
Uitgelichte publicaties
Digitale expeditie
De jaarlijkse Toerisme Top op 23 september stond in het teken van digitalisering en gastvrijheid. Hét moment om de ‘Digitale expeditie’ te lanceren, de landelijke visie op de digitale transformatie van het gastvrijheidsdomein. Deze visie is tot stand gekomen met en voor de sector en vormt het startpunt van waaruit we de komende jaren digitalisering gaan aanjagen, samen met brancheverenigingen, kennisinstellingen en DMO’s.
De CO2-voetafdruk van internationaal bezoek
NBTC werkt aan het structureel in kaart brengen van de economische, sociaal-maatschappelijke én ecologische impact van bezoekers. De publicatie ‘De CO2-impact van internationaal bezoek aan Nederland’ onderzoekt specifiek de CO2-uitstoot van buitenlandse bezoekers.
Benieuwd naar de inzichten?
Trendpublicatie 2025
Onlangs publiceerden we de Trendpublicatie, een jaarlijks terugkerende gids waarin we de belangrijkste, internationale reistrends uitlichten. De trends focussen op thema’s zoals wellness, verduurzaming en digitalisering en worden gekoppeld aan de persona’s uit het Glocalities-segmentatiemodel, dat helpt om doelgroepen beter te begrijpen.
Imago van Nederland
We onderzochten het internationale imago van Nederland om beter in beeld te krijgen hoe ons land wordt gezien. Nederland staat bekend als open, gastvrij en toegankelijk, maar scoort minder sterk op inventiviteit en innovatie.
Lees meer over de inzichten en ontdek hoe Nederland internationaal wordt gezien
Vernieuwd dashboard brengt impact van toerisme in kaart
Het vernieuwde dashboard Impactmonitor Toerisme biedt een waardevol hulpmiddel voor datagedreven werken in de gastvrijheidssector. Met actuele data en inzichten maakt het dashboard het eenvoudiger om de situatie van de sector te analyseren en onderbouwde keuzes te maken.