‘Drenthe staat als fietsprovincie stevig op de kaart’
Thema: Nieuws
Bestemming Drenthe staat er goed voor, ziet Henk Brink. Twaalf jaar was hij gedeputeerde, eerst voor Mobiliteit en daarna voor Vrijetijdseconomie. Deze zomer legde hij het stokje neer. Welke mijlpalen bereikte Brink voor Drenthe?
‘Ken je het Cabiner-concept in Drenthe? In verschillende bossen in de omgeving staan circulaire cabins. Boek je het huisje, dan krijg je coördinaten om ernaartoe te lopen. De cabins hebben geen wifi en je moet zelf met een houtkacheltje voor warmte zorgen’, vertelt Henk Brink. ‘Heel leuk om een keer te huren voor een weekendje weg. Dat heb ik zelf ook een keer gedaan. De huisjes passen volledig bij deze tijd van duurzamer leven. Ze zijn een goed voorbeeld van hoe de kwaliteit in het vakantieaanbod de laatste jaren gegroeid is. Vroeger zag je veel dezelfde soort vakantieparken, een beetje eenheidsworst allemaal. Tegenwoordig is er veel meer keuze: van idyllische natuurhuisjes tot luxe vakantiewoningen met jacuzzi.’
Mooie kansen voor Drenthe
In zijn tijd als gedeputeerde zag Brink het toerisme aantrekken. ‘Ik denk dat Drenthe er als bestemming momenteel goed voor staat. Steeds meer stadsmensen zoeken hier regelmatig de rust en natuur op. Mensen gaan vaker in eigen land op vakantie, zeker tijdens en na de pandemie. Hopelijk blijft die trend bestaan. Het is goed voor de Drentse economie en het bevordert de leefbaarheid voor bewoners. Toerisme houdt op veel plekken in de provincie bepaalde voorzieningen in leven, zoals een restaurant of buurtsuper waarvan ook toeristen van een nabijgelegen park gebruikmaken.’
Voorzieningen aan elkaar knopen
Om meer van dit soort maatschappelijke kansen te creëren, liet Brink via het Recreatieschap Drenthe de Drentse fietsroutes zodanig aanpassen dat ze ook langs dorpen en horecagelegenheden lopen. ‘Veel bezoekers komen naar onze provincie om lekker door onze mooie natuurgebieden te fietsen. Zij willen tijdens een fietstocht ook een keer ergens wat eten of drinken. Drentse ondernemers springen daar goed op in, met horeca of bijvoorbeeld een e-bikeverhuur en spoelfunctie om je fiets schoon te maken.’
Daarnaast investeerde Brink ook veel in nieuwe en betere fietspaden. En dat werpt zijn vruchten af. ‘Het fietsen brengt onze provincie veel toeristen. Er worden nu weer nieuwe bankjes geplaatst, zodat mensen langs de route kunnen uitrusten en genieten van het landschap. En daar profiteren de Drenten zelf natuurlijk ook van.’
Andere strategie voor Marketing Drenthe
‘Toeristen komen hoofdzakelijk naar Drenthe om te fietsen en wandelen, maar pikken ook andere bestemmingen mee, zoals dierenpark Wildlands in Emmen of de Koloniën van Weldadigheid. Marketing Drenthe promoot dat brede aanbod goed. Toen ik hier acht jaar geleden begon, was hun takenpakket te groot. Ze moesten én bedrijven aantrekken, én bewoners én toeristen. Ik wilde toen dat ze zich alleen op de vrijetijdssector gingen richten. Marketing Drenthe was destijds te weinig aangehaakt bij die sector. Ze zijn er niet voor zichzelf, ik ook niet. We zijn er om ondernemers te steunen, en dat hebben ze gedaan. Ik ben trots op de transitie die ze doormaakten. Drenthe staat als oer- en fietsprovincie stevig op de kaart.’
Schilderachtige route
‘Dit jaar vieren we in Drenthe dat Vincent van Gogh hier precies 140 jaar geleden was. Van die periode bleven onder andere vijf schilderijen, schetsen en een serie brieven aan zijn broer Theo bewaard. Daarin schreef hij dat het hier zo mooi is, en dat hij hier tot rust kwam. Eigenlijk had Vincent hier al het gevoel van die huidige cabiner. Samen met Marketing Drenthe en NBTC hebben we Van Gogh-routes gemaakt, net als in Noord-Brabant. De fietsroutes leiden je langs historische punten, waar Vincent verbleef en waar hij zich liet inspireren. Ook krijgt het Drents museum een Van Gogh-tentoonstelling. Vorig jaar zijn we met elkaar naar Brabant geweest om te kijken hoe zij dit aanpakken. NBTC helpt ons goed om de route internationaal op de kaart te zetten.’
Duurzaam denken en doen
‘In de afgelopen acht jaar heb ik landelijk een omkeer in denken zien ontstaan. Toerisme is niet alleen meer geld verdienen, maar ook kijken naar de druk op de omgeving. En denken in maatschappelijke kansen voor bewoners’, vertelt Brink, die namens Drenthe ook voorzitter was van de gedeputeerden Vrijetijdseconomie bij Het Interprovinciaal Overleg. ‘Deze visie staat in Perspectief 2030 van NBTC en die geeft Drenthe samen met hen vorm.’
‘Duurzaamheid speelt in deze visie een grote rol. Je moet als sector hierin meegaan en wij proberen ondernemers in Drenthe te stimuleren met via energiescans, subsidies en vouchers. In 2021 hebben we duizenden dekentjes met ons logo erop uitgedeeld aan horeca als alternatief voor terrasverwarming. Dat was een groot succes! Ik zie ze nu nog steeds overal liggen. Ook organiseren we bijeenkomsten om ondernemers mee te nemen in de nieuwe visie. Als je nu door je oogharen heen kijkt, zie je dat Nederland zich al goed heeft ingericht om de sector duurzaam te ontwikkelen.’