Koersdocument 'Op weg naar klimaatneutraal toerisme'
Het doel is helder: in 2050 moet de toeristische sector klimaatneutraal zijn. De weg ernaartoe vraagt om duidelijke actie, innovatieve oplossingen en intensieve samenwerking tussen alle belanghebbenden. De kansen en uitdagingen heeft NBTC gepubliceerd in een koersdocument: ‘Op weg naar klimaatneutraal toerisme’. Daarnaast zijn de belangrijkste uitkomsten en concrete acties ook in een two-pager samengevat. Beide documenten werden gepresenteerd tijdens de Toerisme Top 2023 met als thema Verduurzaming.

In het nieuwe koersdocument, gebaseerd op de pijlers van de Glasgow Declaration, benadrukt NBTC dat stakeholders uit de sector zelf bepalen hoe ze bijdragen aan de visie. Dit gebeurt in coalities van bedrijven, overheden, kennisinstellingen, dmo’s en brancheorganisaties. Deze coalities richten zich op concrete acties en versterken daarmee de gezamenlijke ambitie om de sector duurzaam en toekomstbestendig te maken.
Drie rode draden voor de transitie
Uit de analyse van het koersdocument kwamen drie rode draden naar voren die essentieel zijn voor een succesvolle overgang naar klimaatneutraal toerisme:
1. Innovatie alleen is geen wondermiddel dat ons gaat redden
En toch moeten we vol inzetten op het vinden van relevante innovaties, door hier samen hard aan te trekken en in te investeren. In bijna elke beschreven subsector hopen we op een magic bullet die ons helpt om verder te groeien zoals we nu doen. De realiteit is echter dat die magic bullets er (nog) niet zijn.
2. Consumenten en ondernemers vinden het klimaat belangrijk, maar hebben hulp nodig om duurzame keuzes te maken
Het zijn juist ondernemers en consumenten die uiteindelijk de duurzame keuzes moeten maken die we als samenleving nodig hebben. Als bestemming (sector, overheid, DMO’s, kennisinstellingen en brancheorganisaties) is het aan ons om hen te helpen bij het maken van slimme keuzes. Wíj hebben als geen ander kennis van doelgroepen, customer journeys en marketing. We weten hoe krachtig (financiële) incentives zijn, maar ook hoe krachtig het is om de standaardkeuze een duurzame keuze te laten zijn. Door deze kennis te vergroten en te gebruiken, kunnen we het verschil maken.
3. Onze huidige samenwerkingsstructuren vertragen: er is lef en leiderschap nodig om dit te doorbreken
Grote thema’s als klimaatverandering vragen om acties en samenwerkingen die niet per se passen bij de rol die organisaties op dit moment hebben. Om de vertraging in het proces weg te nemen, moeten we allemaal kijken naar onze eigen rol en ons eigen handelen. Leiderschap, lef en transparantie zijn hiervoor essentieel.
Vijf acties om nu te starten
Hoewel veel initiatieven tijd nodig hebben, zijn er vijf acties die de bestemming Nederland direct kan oppakken om significante stappen te zetten:
1. Starten en doorpakken
Begin bijvoorbeeld met het opstellen van een eigen klimaatplan. Hierin kan je als organisatie aangeven wat je nu al kan en wil doen, maar ook waar nog hulp gewenst is. Dit biedt direct kansen voor samenwerking tussen organisaties en ondernemers, zowel bij de inventarisatie als bij de hulpvraag.
2. Normeren en incentiveren van gewenste acties
Overheden helpen de bestemming Nederland door het bieden van een heldere visie, het nemen van regie en het duidelijk normeren en incentiveren van gewenste acties.
3. Programmaontwikkeling met focus op lokaal perspectief
Brancheorganisaties, kennisinstellingen, overheden, voorlopende ondernemers en DMO’s ontwerpen samen programma’s (en spelen in op bestaande programma’s) om de grote verscheidenheid aan (MKB-)ondernemers mee te nemen in wat nodig is om te komen tot een klimaatneutrale bedrijfsvoering.
4. Gezamenlijk onderzoek naar mogelijkheden gedragsverandering
Samen onderzoeken we de beste manieren om gedragsverandering te stimuleren bij consumenten en ondernemers. We kunnen hierbij leren van de ervaringen die elders al zijn opgedaan.
5. Oprichting actiegericht netwerk
In dit netwerk delen we kennis en goede voorbeelden, brengen we vraag en aanbod samen en initiëren we coalities ter realisatie van de gestelde doelen. Deelnemende organisaties kijken voorbij hun bestaande rollen en steken bewust hun nek uit. En natuurlijk willen we hierbij aanvullend zijn op - en gebruikmaken van - reeds bestaande netwerken en initiatieven.
Nederland staat voor de uitdagende taak om klimaatneutraal toerisme in 2050 te realiseren. Door onderzoek, innovatie en samenwerking centraal te stellen, worden duurzame keuzes haalbaar en betaalbaar voor zowel ondernemers als consumenten. NBTC nodigt alle partijen uit om samen te bouwen aan een toekomstbestendig toeristisch landschap dat rekening houdt met de uitdagingen én kansen van morgen.
De volledige publicatie lezen?
Begin meteen en lees het koersdocument
'Op weg naar klimaatneutraal toerisme' beschrijft kansen en uitdagingen voor een duurzame en klimaatneutrale toekomst van toerisme.
Download het koersdocumentDe volledige publicatie lezen?
Liever een overzicht van twee pagina's?
Bekijk de handige samenvatting van de belangrijkste uitkomsten uit het koersdocument inclusief concrete acties die iedereen nu al op kan pakken.
Download de two-pager