HollandCity

De reisafstanden binnen Nederland zijn relatief klein. Toch beseffen internationale bezoekers vaak niet dat ze in korte tijd gemakkelijk verschillende Nederlandse steden en regio’s kunnen bezoeken. Sinds enkele jaren richt onze strategie zich op het spreiden van internationaal bezoek onder de naam HollandCity, door internationale bezoekers aan te trekken die passen bij het lokale aanbod en de regionale identiteiten.

Hoe beleeft een bezoeker ons land?

We hebben in Nederland diverse onderscheidende producten, stuk voor stuk reden voor een bezoek. Denk aan de Hollandse meesters, Nederland Waterland en ‘New Dutch’. Afhankelijk van het doel is een bezoek op drie manieren te beleven: in een district (stad of regio), als onderdeel van een verhaallijn en tijdens een tijdelijke bijeenkomst of evenement.

Metropool met diverse districten

NBTC positioneert Nederland, vanuit het HollandCity-concept, als metropool met verschillende aantrekkelijke districten. Een district kan een regio zijn, maar ook een stad. Elk district heeft een specifiek eigen karakter. Zo zijn het aanbod en de sfeer in Amsterdam heel anders dan in Limburg of Friesland. Districten zijn de eerste pijler van de HollandCity-strategie, ze moeten nieuwe bezoekers naar nieuwe bestemmingen brengen.

Het succesvol maken van districten is in sterke mate afhankelijk van samenwerking. Samen met regionale marketingorganisaties kunnen wij een district een duidelijk onderscheidend profiel geven. Een stad of regio wordt zo een op zichzelf staande reden voor bezoek. De komende jaren bouwen we samen aan de bekendheid van verschillende bestemmingen binnen Nederland.

Verleiden met verhalen

De tweede pijler van HollandCity wordt gevormd door verhaallijnen. Met aantrekkelijke verhalen verleiden we internationale bezoekers tot het bezoeken van nieuwe plekken. Hierbij koppelen we Nederlandse plaatsen aan elkaar via een gemeenschappelijk thema.

Bezoeken liefhebbers van Van Gogh nu vooral het museum in Amsterdam? Wij laten zien dat de Veluwe met het Kröller-Müller Museum hun reis zal verrijken. En wat te denken van Brabant met de erfgoedlocaties, waar de schilder geboren werd en opgroeide?

Bewonderaars van de werken van Rembrandt, Hals en Vermeer zullen gegrepen worden door de verhaallijn over de Gouden Eeuw. Historische steden als Middelburg, Leiden, Dordrecht en Hoorn vertellen hierbij ieder hun eigen verhaal.

Slim geprogrammeerde evenementen

De derde pijler van HollandCity richt zich op tijdelijk aanbod: themajaren. Centraal hierbij staat het organiseren van evenementen met internationale aantrekkingskracht. Met een slimme evenementenprogrammering spreiden we bezoek gericht over heel Nederland en verleiden we mensen om ook in het laagseizoen naar Nederland te komen.

HollandCity: heel Nederland als bezoekersmagneet

Aan de hand van districten, verhaallijnen en themajaren moet HollandCity ervoor zorgen dat Nederland de komende jaren nog interessanter wordt als bestemming. Maar vooral dat dit voor héél Nederland geldt. Als elke stad en regio zijn eigen kwaliteit benut en zijn eigen verhalen vertelt, trekt dit bezoekers aan die bijdragen aan de lokale welvaart en welzijn.

Bekijk deze video: NBTC HollandCity

Met het innovatieve concept HollandCity, richt NBTC zich op activiteiten die ruimte en richting geven aan het groeiend aantal internationale gasten.

Conrad van Tiggelen

Conrad van Tiggelen is Directeur Marketing bij NBTC. Hij ontwikkelt de langetermijnstrategie voor de marketing van de bestemming Nederland. Met zijn team vertaalt hij de visie op de branding van Nederland naar concrete samenwerkingsverbanden die de positionering van Nederland versterken en resulteren in extra bezoekers en bestedingen.

Lees verder

Investeringsagenda HollandCity

Versterkt en versneld inzetten op HollandCity

Lees verder

HollandCity & Amsterdam

NBTC voert geen campagnes uit volledig gericht op Amsterdam. Wel kijken we hoe we Amsterdam kunnen inzetten als middel om bezoekers te spreiden in tijd en ruimte.

Lees verder
  • Districten

    Je kunt ons land vergelijken met een wereldstad met verschillende districten met elk een eigen DNA.

    Lees verder
  • Verhaallijnen: unieke plekken verdienen meer aandacht

    Nederland is bijzonder divers. Met verhaallijnen laat NBTC bezoekers méér zien.

    Lees verder
  • Evenementen

    Evenementen stimuleren recreatief dagbezoek en verblijfstoerisme vanuit het buitenland. In het geval van eenmalige, tijdelijke evenementen is er een grotere aanleiding om ons land te bezoeken. De economische resultaten van grote publieksevenementen met een internationaal karakter zijn dan ook indrukwekkend.

    Lees verder