Mondriaan & de Stijl

Nederland staat internationaal bekend om haar rijke culturele landschap. De in 1917 opgerichte artistieke beweging De Stijl speelt daarin een belangrijke rol. Met Theo van Doesburg, Piet Mondriaan, Bart van der Leck en Gerrit Rietveld als belangrijkste leden, zetten de kunstenaars en architecten van De Stijl zich in voor een nieuwe, betere wereld. De verhaallijn Mondriaan & De Stijl brengt internationale bezoekers op verrassende plekken – door heel Nederland.

  • Een reis door Nederland is een reis langs 100 jaar vernieuwing en creativiteit
  • Inspirerende tentoonstellingen en evenementen in het hele land
  • De Stijl inspireert de Dutch Designers van nu

Kunst- en designliefhebbers kunnen in diverse Nederlandse steden en regio’s het revolutionaire werk van De Stijl ontdekken. Het prille begin van de kunstbeweging is in Museum De Lakenhal in Leiden te zien. In Drachten liet Theo van Doesburg interessante sporen na, terwijl Utrecht UNESCO werelderfgoed van Gerrit Rietveld herbergt. Collectiepresentaties in het Gemeentemuseum Den Haag, het Mondriaanhuis, Museum Villa Mondriaan en het Kröller-Müller Museum bieden zicht op de artistieke ontwikkeling van de pioniers Mondriaan, Van der Leck en Van Doesburg.

Samen vertellen we het verhaal van De Stijl

Hoe dragen we het verhaal van De Stijl uit richting internationale bezoekers? Verschillende Nederlandse gebieden zijn op dit vlak inmiddels de samenwerking aangegaan. Dit zijn steden, regio’s of locaties die een duidelijke link hebben met De Stijl. Belangrijk is hierbij dat het onderwerp aansluit bij wat de regio, stad of instelling wil uitdragen.

Mondriaan en De Stijl als verbinding

De verhaallijn Mondriaan & De Stijl verbindt verschillende Nederlandse plekken met elkaar. Het centrale thema zorgt hierbij voor de verbinding. Aan de hand hiervan voeren we internationale bezoekers langs beroemde plekken, maar ook langs locaties die ze tot op dat moment nog helemaal niet kenden. Zo zorgen we niet alleen voor bezoekersspreiding, maar genereren we aandacht en concrete omzet voor regio’s en steden.

Op wie richten we ons?

Met de verhaallijn Mondriaan & De Stijl richten we ons specifiek op bezoekers uit Duitsland (Niedersachsen en Nordrhein-Westfalen) en België (Vlaanderen). We mikken daarbij op een doelgroep die een grote interesse heeft in kunst en cultuur en goed aansluit bij de kern van het verhaal. Met gerichte campagnes maken we hen bewust van de inspirerende plekken die in Nederland op ze wachten. En het werkt!

Kunt u meedoen?

Wilt u (meer) internationale bezoekers aantrekken en hebt u een duidelijke link met De Stijl? Beschikt u over middelen om hierin te investeren? Elke stad, regio of locatie kan zich op eigen initiatief aanmelden om deel te nemen aan de verhaallijn Mondriaan & De Stijl. Inhoudelijke experts kijken of uw locatie past binnen de verhaallijn. Neem contact op met de storyline manager, Carolien Nederlof (cnederlof@holland.com), en ontdek de mogelijkheden!