Rondetafelgesprek over spreiding van toerisme in Nederland

31 januari 2018

De Tweede Kamer nodigde NBTC onlangs uit om deel te nemen aan het rondetafelgesprek met als thema ‘spreiding toerisme in Nederland’. Jos Vranken, algemeen directeur NBTC, hield in dit kader een pleidooi voor het versterkt en versneld implementeren van de zogenaamde ‘HollandCity-strategie’ waarin spreiding van bezoekers in tijd en ruimte centraal staat. Meerdere sprekers en experts uit de sector namen deel aan het gesprek.

Het belang van spreiding

NBTC is van mening dat niet alle toeristische aandacht voor Nederland bij Amsterdam moet liggen. Om bezoekers te verleiden verder te kijken dan alleen de hoofdstad, promoot NBTC daarom minder bekende regio’s met de HollandCity strategie.

Succes van Mondriaan

En dat werkt. Jos Vranken noemt de samenwerking rondom het thema van Mondriaan tot Dutch Design als voorbeeld: “Negentien plekken deden mee, van Drachten tot Bergeijk. Niet alleen het MKB in de Randstad, maar ook het familiehotel in Winterswijk en de winkelier in Drachten hebben hiervan geprofiteerd.”

Samenwerking tussen gemeenten en rijksoverheid

NBTC pleit voor een ontwikkelingsagenda in de toeristensector om met behulp van de juiste inzichten de juiste ontwikkelingen te versterken. Ook benadrukte Jos Vranken het belang van meer samenwerking tussen steden en de rijksoverheid, om fenomenen zoals AirBnB aan te pakken. Dit moet overlast voorkomen.