ITB 2016: Klein land – groter dan ooit

271 keer bekeken

21 maart 2016

ITB 2016: Klein land – groter dan ooit

Van 9 tot 13 maart 2016 was het weer zover; NBTC presenteerde zich samen met 60 Holland-partners op de 50ste ITB. Met een stand-oppervlakte van 408m² was het de grootste Holland-stand ooit. De beurs trok in totaal 196.000 bezoekers uit 187 verschillende landen.

Lees verder

Van 9 tot 13 maart 2016 was het weer zover; NBTC presenteerde zich samen met 60 Holland-partners op de 50ste ITB. Met een stand-oppervlakte van 408m² was het de grootste Holland-stand ooit. De beurs trok in totaal 196.000 bezoekers uit 187 verschillende landen.

Voorafgaand aan de ITB vond de traditionele persavond plaats in de Nederlandse ambassade in Berlijn. Naast het presenteren van de highlights van 2016, 2017 en 2018 werd tevens de Kunst Holland Trade Award uitgereikt. In de prijzen vielen Hafermann Reisen (eervolle vermelding), Service Reisen Gießen en Behringer Touristik (gedeelde hoofdprijs) voor het opzetten van een boekbare kunstreis waarbij een of meerdere Kunst Holland-partners betrokken is.

Kunstmeile

Een van de highlights op de Holland-stand tijdens de ITB was de officiële lancering van het themajaar Mondriaan tot Dutch Design, dat in 2017 plaatsvindt. Met een meer dan 20 meter lange wand kreeg het themajaar 2017 volop aandacht van de beursbezoekers. Kunst stond sowieso op de voorgrond dit jaar. Door de talrijke aanmeldingen van musea door het hele land kon er zelfs gesproken worden van een ware ‘Kunstmeile’ voor de vakbezoekers van de ITB.

Ook dit jaar waren er verschillende events om mensen naar de Holland-stand te krijgen. Door de grootte van de stand is er dit jaar gekozen voor maar liefst 3 bars. Het Kunst Holland-initiatief had een bar waar, net als aan de tegenover gelegen Noordwijk Beach Bar, barista´s aan het werk waren en ware koffiekunst tentoonstelden. Daarnaast liep er, als onderdeel van de #ichliebetulpen-campagne (www.ichliebetulpen.de) op de Duitse markt, een tulpendame met een enorme tulpenjurk over de stand. Bezoekers kregen de mogelijkheid om met de tulpendame op de foto te gaan en daardoor automatisch aan de prijsvraag deel te nemen. Partner Heineken Experience bood, naast bier, ook een tapcursus en bierproeverij aan op de stand tijdens de vakbezoekersdagen.  

Netwerken

Op woensdag en donderdag vonden namelijk de klassieke Holland Happy Hours plaats. Op woensdag 9 maart werd deze gesponsord door het Kunst Holland-initiatief. Deze verzameling van musea uit Amsterdam, Den Haag en Den Bosch presenteerden deze avond onder andere het net op de Duitse markt uitgebrachte kunstmagazine. Ruim 500 gasten waren op deze avond aanwezig. Op donderdag 10 maart werd het Happy Hour gesponsord door alle 60 stand-partners, wat het belang van netwerken onder het genot van een borrel en een hapje onderstreept. Tijdens de Happy Hours was er naast muzikale ondersteuning van een dj en trompettist ook de mogelijkheid het oudhollandse sjoelen te spelen. Veel internationale partners hebben enthousiast meegespeeld.

Uiteraard kwamen ook de klassieke iconen, groene gebieden, kust en steden van ons land uitgebreid aan bod op de stand middels beamerprojecties op een grote kubus boven de stand. Tijdens de beurs werd volop getwitterd met #hollanditb waar ook nu nog een goede indruk van de beurs te krijgen is. Voor een korte terugblik op de beurs is er een korte film over de beursdagen gemaakt. Nog eens nagenieten van de Happy Hours kan via het fotoalbum.

ITB 2017

Volgend jaar vindt de beurs van 8 tot en met 12 maart 2017 plaats. Interesse voor deelname kunt u nu al kenbaar maken via een e-mail aan Diana Berger-Blatt, dberger@holland.com.