Internationale samenwerking tussen Hanzesteden

16 januari 2019

Veertien Hanzesteden in de Duits-Nederlandse grensregio slaan de handen ineen. In januari 2019 gaat het driejarig project “Grensoverschrijdende samenwerking: Hanzesteden - toen en nu” van start, waarin destinatiemarketingorganisaties Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, MarketingOost, Achterhoek Toerisme en Niederrhein Tourismus gezamenlijk producten gaan ontwikkelen met als doel de Hanzebeleving bij bezoekers en bewoners te versterken. NBTC is een partner in deze samenwerking.  “De samenwerking tussen internationale destinatiemarketingorganisaties is een mooi initiatief om de Hanzesteden breder op de kaart te zetten. De productontwikkelingen zijn veelbelovend en dragen bij aan het versterken van de aantrekkingskracht van de Hanzesteden,” aldus Jurriaan de Mol, directeur Partnership Development NBTC Holland Marketing.

Hanzehistorie

De Hanzesteden zijn ontstaan in de middeleeuwen uit de behoefte om de binnenlandse handel te beschermen en uit te breiden. De middeleeuwse historie, het authentieke karakter en de aantrekkingskracht op het directe achterland van de Hanzesteden is voor veel bezoekers en inwoners een belangrijke reden om de steden te bezoeken. Het nieuwe project dat deze maand van start gaat biedt kansen voor innovatie aan ondernemers voor de ontwikkeling van nieuwe Hanzeproducten.

Hanzeproducten

Een internationale Hanzefietsroute is in de maak die de Nederlandse en Duitse Hanzesteden met elkaar verbindt. Via “Augmented Reality” kan men virtueel terugreizen in de tijd van de Hanzesteden waarin het Hanze erfgoed centraal staat. Daarnaast wordt er ook ingezet op de ontwikkeling van “storytelling” voor een optimale beleving van de geschiedenis van de Hanzesteden.