Hollandse Kastelen & Buitenplaatsen in de spotlights in Londen

2 april 2019

Ruim 40 Britse journalisten en influencers bezochten op 12 maart het Holland persevent in hartje Londen. Dit event wordt jaarlijks door NBTC georganiseerd om Nederland onder de aandacht te brengen bij Britse media en social influencers. Het event stond dit keer volledig in het teken van de verhaallijn ‘Kastelen & Buitenplaatsen’ die dit jaar in het Verenigd Koninkrijk werd gelanceerd. Met deze verhaallijn zet NBTC samen met partners in verschillende regio’s de mooiste en aantrekkelijkste kasteel- en buitenplaatsmusea van Nederland op de kaart. Gezamenlijk vertellen ze het verhaal van indrukwekkende tuinen, rijke collecties en beroemde bewoners door de eeuwen heen.

“In samenwerking met Stichting Kastelen Historische Buitenplaatsen en Landgoederen, laten we Britse media tijdens deze avond kennismaken met twaalf Nederlandse kastelen en landhuizen. Journalisten, bloggers en vloggers werden getest op hun kennis over Nederlandse kastelen en geïnformeerd over de activiteiten voor 2019/2020,” aldus Arno Ruis, projectmanager van de verhaallijn Kastelen & Buitenplaatsen. “Aan het eind van de avond werd de jaarlijkse award voor ‘het beste Britse artikel over de bestemming Nederland’ uitgereikt. De winnaar was dit jaar Jo Fletcher-Cross van National Geographic Traveller, voor haar artikel over de Europese culturele hoofdstad Leeuwarden 2018.

Nederland is een populaire vakantiebestemming onder Britten

In 2018 bezochten ruim 2,2 miljoen Britten Nederland. Het Verenigd Koninkrijk behoort hiermee samen met Duitsland en België tot de top drie belangrijkste herkomstlanden voor Nederland. De meeste Britten bezoeken ons land meer dan één keer. De ervaring leert dan ook dat de meeste Britten open staan om ook andere plekken te bezoeken. De campagne gericht op Kastelen & Buitenplaatsen is een voorbeeld van hoe NBTC samen met partners bezoekers verleidt om ook de minder bekende plekken van Nederland te bezoeken.