A brand is not a logo!

Conrad van Tiggelen, dinsdag 16 juli 2013

3 van 8 bezoekers vinden deze informatie waardevol.

Bij het uitwisselen van visitekaartjes tijdens een hippe cultuurbijeenkomst in Nederland krijg ik steevast minimaal één opmerking over het Holland-logo dat op het kaartje prijkt. Dat varieert van “Is Holland-promotie nog steeds promotie met tulpen?” tot “Hoe oubollig!”. Wat er allemaal mis is met het Holland-logo wordt rijkelijk geventileerd met de Hollandse oprechtheid (lees botheid) waar we zo trots op zijn. 

“I love your country!”

Hoe anders is de reactie als je hetzelfde visitekaartje in New York uitwisselt met een journalist wiens lifestyle blog door menig Nederlandse smaakmaker gevolgd wordt. “I love your country. The vibe of Amsterdam. Oh, and the work of the designers from Eindhoven is so creative. Just a-ma-zing.”
In het buitenland kijkt men op naar wat een klein land als Nederland in het verleden bereikt heeft. Men bewondert hoe Nederland zich telkens succesvol weet aan te passen aan de veranderende marktomstandigheden. In Nederland wordt lacherig gedaan als een minister-president trots is op ons roemrijke verleden uit de 17e eeuw.

Haakje om verhaal te vertellen

Zelf vind ik de discussie over het logo niet zo interessant. In plaats van te redetwisten over de vorm, vind ik het belangrijker te discussiëren over de inhoud. Hoe je het logo gebruikt om het Holland-merk te laden. Het logo is een haakje om een verhaal te vertellen. Het verhaal over de creativiteit en vindingrijkheid die in onze genen zit, van de 17e eeuwse meesters tot de hedendaagse designers. Over hoe we ons optuigen in oranje tijdens sportevenementen om onze atleten aan te moedigen en over hoe kleurrijk onze samenleving is. En ja, ook over tulpen, tulipmania, onze internationale mindset, en de dynamiek en de handelsgeest die je voelt in de haven van Rotterdam.

Uitbouwen van een sterk merk

Ik ben blij dat de Nederlandse overheid het Holland-logo heeft omarmt. Dat betekent dat de doelgroep in het buitenland niet langer geconfronteerd wordt met verschillende creatieve logo’s van verschillende ministeries van een en dezelfde afzender: Nederland. Het is een kleine stap die helpt om met elkaar een visie te bepalen voor het merk Holland. NBTC Holland Marketing roept op om tot een gedragen brandstrategie te komen. Met elkaar keuzes maken hoe we Nederland willen positioneren in het buitenland. Gezamenlijk de kernwaarden afstemmen, zodat vervolgens iedereen die kernwaarden op zijn of haar manier naar specifieke doelgroepen kan uitdragen. Laten we onze energie steken in hoe we met elkaar kunnen werken aan het uitbouwen van een sterk merk. Daarbij is het handig als we  allemaal hetzelfde beeldmerk gebruiken.

Mooi of niet?

De discussie over het Holland-logo zal ongetwijfeld nog vele malen gevoerd worden. Ik vermoed dat ik nog vaak moet uitleggen waarom het logo effectief is in het buitenland. Vind ik zelf het Holland-logo mooi, leuk, lief of aardig? Niet echt. Doet dat er toe? Echt niet!

Bekijk in dit kader ook de video 'A Brand is More than a Logo' van BlackDog Strategy & Brand: