Herhaalbezoekers laten zich graag spreiden

Bezoekers uit de aan Nederland grenzende regio’s Vlaanderen, Nedersaksen en Noordrijn-Westfalen zijn vrijwel altijd herhaalbezoekers, bezoekers die ons land al eerder hebben bezocht, met interesse in de steden die relatief dicht bij hun regio liggen. In een bezoek aan Amsterdam hebben ze maar weinig interesse. Dat zijn de eerste conclusies van het Big Data team van NBTC na analyse van meerdere databronnen.

Big Data analyse

Omdat Big Data analyse kansen biedt voor het verbeteren van kennis van (toekomstig) bezoekgedrag en daarmee het doelgericht spreiden van bezoekers in tijd en ruimte, analyseert een multidisciplinair team van NBTC verschillende databronnen voor nieuwe inzichten. Dit levert inzichten op, gebaseerd op daadwerkelijk gedrag van bezoekers. De eerste case: de herhaalbezoeker uit de aan Nederland grenzende regio’s Vlaanderen, Nedersaksen en Noordrijn-Westfalen, een groep bezoekers met een groot potentieel voor spreiding in tijd en ruimte.

Data bundelen

Door verschillende databronnen te bundelen willen we deze waardevolle bezoeker beter leren kennen. Met de medewerking van een aantal van onze boekingspartners is er gekeken of we de herhaalbezoekers uit de aangrenzende regio’s kunnen isoleren om zo meer te leren over hun boekingsgedrag. Gaat deze groep bijvoorbeeld steeds naar dezelfde plek en kunnen we patronen herkennen in waar men een volgende keer naar toe gaat? Aangevuld met data over de zoek- tot boekingsfase en gedrag van bezoekers uit deze regio’s op de website Holland.com, levert dit interessante nieuwe inzichten op.

Nieuwe inzichten

Zo zien we dat bezoekers op Holland.com uit België en Duitsland vrijwel altijd mensen zijn die Nederland al eerder hebben bezocht en nog niets geboekt hebben voor hun vakantie. Meestal zijn ze al drie keer eerder in Nederland geweest. Deze bezoekers zijn zich aan het oriënteren en zoeken via Google en op websites van bestemmingen naar inspiratie voor hun volgende vakantie in Nederland. Zij zoeken hierbij niet gericht, maar juist heel breed en gebruiken generieke zoektermen zoals Holland, Urlaub of Utrecht om informatie, inspiratie en tips van insiders te vinden.

Weinig interesse in Amsterdam, meer in steden dichterbij

Opvallend genoeg blijkt dat deze bezoekers weinig interesse hebben in Amsterdam als bestemming en juist geïnteresseerd zijn in steden die relatief dicht bij de regio liggen waar ze vandaan komen. Groningen en Utrecht springen er hierbij uit: bezoekers hebben veel meer interesse in deze steden dan gedacht. Ook blijkt dat Duitsers en Belgen hun bezoek aan Maastricht veel vaker dan gedacht combineren met een overnachting.

Verschillende reisfases om gedrag te beïnvloeden

In het zoekgedrag van bezoekers zien we dat ze in eerste instantie vooral op zoek zijn naar informatie over bestemmingen en verblijfsmogelijkheden. Ze zoeken pas kort voor vertrek naar activiteiten en dingen om te doen tijdens hun vakantie. Als wij weten in welk fase van het reisproces een bezoeker zit, kunnen we zijn of haar gedrag heel doelgericht beïnvloeden om zo bezoekers beter te spreiden over Nederland.

Interesse? Neem contact op

De komende periode nemen we de herhaalbezoeker regelmatig onder de loep om nog meer over diens gedrag en behoeften te leren. We proberen nog meer databronnen beschikbaar te krijgen zodat we een 360 graden profiel van deze bezoeker kunnen opbouwen. Benieuwd wat dit voor u kan betekenen? Wij gaan graag met u in gesprek. Neem hiervoor contact op met Natasja Fortuin.