Wat we doen

De marketingorganisatie voor ‘Holland’

NBTC Holland Marketing is verantwoordelijk voor de branding en marketing van Nederland in binnen- en buitenland. Via het merk 'Holland' zet NBTC Nederland op de kaart als aantrekkelijke bestemming voor vakanties en zakelijke bijeenkomsten en congressen.

Samenwerking

Voor de marketing van ‘Holland’ hanteert NBTC een samenwerkingsmodel waarmee publieke en private partners aan elkaar worden verbonden. Zo ontvangt NBTC een rijksbijdrage van het ministerie van Economische Zaken én werken wij intensief samen met relevante partijen in de gastvrijheidssector en daarbuiten. Zo zorgen we gezamenlijk voor bezoekers en bestedingen in Nederland. Dit is immers ons gemeenschappelijk doel. Tegelijkertijd creëren we op deze manier meer slagkracht voor Nederland.

Internationaal netwerk 

In totaal werken bij NBTC zo’n 70 mensen, waarvan 30 op de vestigingen en allianties in het buitenland. Samen met de Holland-partners worden die landen en regio's bewerkt die de meeste bezoekers en bestedingen voor Nederland genereren. Vanuit die gedachte is NBTC actief in Duitsland, België, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, Italië, Scandinavië, Noord-Amerika, Japan, China, Rusland, Brazilië en Zuidoost-Azië. In de laatste vier landen is sprake van een Holland Alliantie, in samenwerking met KLM en Amsterdam Airport Schiphol. In Japan is er sprake van een Holland Alliantie in samenwerking met Toerisme Vlaanderen.

Marktonderzoek

Effectiviteit staat centraal in de marktbewerking: met grondig marktonderzoek geven we richting aan de marketingstrategie en kunnen we de gezamenlijke activiteiten in de verschillende landen richten op specifieke doelgroepen. Tevens vormen effectmetingen een vast onderdeel van grote marketingprogramma’s om te zien of onze inspanningen het juiste effect hebben. Deze metingen stellen ons in staat om daar waar nodig bij te sturen.

Marketingactiviteiten

NBTC richt zich de komende jaren met de HollandCity-strategie op activiteiten die – naast behoud van marktaandeel – zorgen voor spreiding in ruimte en tijd en het verhogen van de economische waarde per bezoeker. Onder de noemer HollandCity is NBTC gestart met het positioneren van Nederland als metropool met verschillende aantrekkelijke districten, worden zogenaamde verhaallijnen ontwikkeld, waarmee aan de hand van interesses de aandacht van bezoekers op meerdere plekken in ons land wordt gericht én draagt een slimme programmering van grootschalige evenementen in de regio’s bij aan bezoek meer verspreid over ons land.

Het spreiden van bezoekers in tijd doen we onder meer door onze kust als bestemming voor alle seizoenen te promoten en zo internationale toeristen te verleiden om ook in het laagseizoen een bezoek te brengen aan de Nederlandse kust.  

Het verhogen van de waarde per bezoeker ten slotte, gebeurt door in te zetten op een juiste mix van landen en doelgroepen. Zo willen we bijvoorbeeld, samen met partners, zorgen voor een grotere zichtbaarheid van het Nederlandse retailaanbod om meer internationale bezoekers te trekken die meer besteden in meer Nederlandse winkels in meer (binnen)steden. Ook willen we starten met actieve Holland-marketing in nieuwe groeimarkten en richting nieuwe doelgroepen. Hiervoor werken we samen met partners om onder meer de connectiviteit tussen Nederland en opkomende markten te verhogen, voor toeristisch en ander zakelijk verkeer.

Samenwerken

Nederland op de kaart zetten als aantrekkelijke bestemming voor vakanties en zakelijke bijeenkomsten. Dat is onze kerntaak.

Lees verder

Belang Holland-marketing

Internationale bestemmingspromotie vormt een belangrijk instrument om de bestemming ‘Holland’ (inter)nationaal op de kaart te zetten.

Lees verder