Internationale focus voor Nederlandse Hanzesteden in 2017

289 keer bekeken

8 maart 2017

Internationale focus voor Nederlandse Hanzesteden in 2017

Vandaag is het officiële startsein gegeven voor het internationale programma “Hanzestedenlijn” tijdens de Internationale Tourismus-Börse (ITB) in Berlijn. NBTC Holland Marketing zet hiermee samen met negen Hanzesteden in Gelderland en Overijssel de verhaallijn op de kaart voor internationale toeristen. De Hanzestedenlijn is onderdeel van het HollandCity-concept waarmee NBTC de komende jaren inzet op spreiding van het groeiend aantal internationale bezoekers.

Lees verder

Kick-off internationale marktbewerking op ITB in Berlijn

Vandaag is het officiële startsein gegeven voor het internationale programma “Hanzestedenlijn” tijdens de Internationale Tourismus-Börse (ITB) in Berlijn. NBTC Holland Marketing zet hiermee samen met negen Hanzesteden in Gelderland en Overijssel de verhaallijn op de kaart voor internationale toeristen. De Hanzestedenlijn is onderdeel van het HollandCity-concept waarmee NBTC de komende jaren inzet op spreiding van het groeiend aantal internationale bezoekers.

Hanzestedenlijn

De Hanzestedenlijn verbindt negen Hanzesteden in Overijssel en Gelderland, te weten: Doesburg, Zutphen, Deventer, Hattem, Zwolle, Hasselt, Kampen, Elburg en Harderwijk. Hanzesteden zijn in de middeleeuwen ontstaan uit de behoefte om de binnenlandse handel te beschermen en uit te breiden. De Hanzesteden vormen vandaag de dag door hun authentieke karakter en hun (culturele) historie een aantrekkelijke en onderscheidende bestemming in Oost-Nederland. De Hanze is door haar belang voor de culturele identiteit van Europa benoemd tot één van de 33 Culturele Routes van Europa.

Activiteiten België en Duitsland

De Hanzestedenlijn krijgt in 2017 een internationale focus en vormt daarmee een onderdeel van HollandCity. Met dit concept zet NBTC sterk in op spreiding van toerisme en positioneert Nederland op die manier als één grote stad. Het doel is om de naamsbekendheid rondom de Hanzestedenlijn als cultuurhistorische bestemming te vergroten en op die manier meer internationale bezoekers aan te trekken. De focus van de internationale activiteiten ligt op de bewerking van de Belgische en Duitse markt; voor Nederland de grootste markten als het gaat om internationaal toerisme. In 2016 bezochten ruim 4,5 miljoen Duitsers ons land en daarmee staat Duitsland op de eerste plaats in de top-10 van herkomstmarkten. België staat met ruim 2,1 miljoen bezoekers op de tweede plek.

Internationale stap tijdens ITB

De ITB in Berlijn is het startmoment voor de Hanzestedenlijn. Tijdens de opening van de beurs en de Holland-stand is het officiële startsein gegeven. Voorafgaand aan de beurs zijn, in aanwezigheid van 70 journalisten, de Hanzesteden gepresenteerd tijdens de persconferentie op de Nederlandse ambassade.

Internationale Hanzedagen

Jaarlijks organiseert één van de Europese Hanzesteden een bijeenkomst voor alle Europese Hanzesteden ter promotie van de steden. Deze zogeheten Internationale Hanzedagen worden dit jaar in de Hanzestad Kampen georganiseerd van 15 t/m 18 juni 2017. Naar verwachting zullen de Internationale Hanzedagen veel bezoekers trekken wat een mooie kans biedt om de nieuwe Hanzestedenlijn in de schijnwerpers te zetten. De aantrekkingskracht van het evenement biedt veel kansen om bezoekers kennis te laten maken met de Hanzesteden in Nederland.

Samenwerking

De Hanzestedenlijn is een samenwerking tussen NBTC Holland Marketing, Provincie Gelderland, Provincie Overijssel, Gemeente Doesburg, Zutphen, Deventer, Hattem, Zwolle, Hasselt, Kampen, Elburg en Harderwijk en hun betrokken marketingorganisaties en ondernemers, Hanzesteden Marketing (onderdeel van MarketingOost), VisitVeluwe, Achterhoek Toerisme.