Verhaallijnen

Onderdeel van het HollandCity concept zijn de verhaallijnen die als denkbeeldige metrolijnen door Nederland lopen. Ze verbinden plekken via een thema of interesse aan elkaar. Zo brengen we bekende bezienswaardigheden in beeld, maar laten we ook zien dat ons land meer te bieden heeft.

  • Met verhaallijnen verleiden we mensen om meerdere regio’s te bezoeken
  • We werken aan nieuwe verhaallijnen passend bij interesses van toeristen
  • In welke verhaallijn wilt u investeren?

Verlaat de gebaande paden

Via verhaallijnen willen we mensen verleiden om de gebaande paden te verlaten. Zo ervaren zij meer plekken en producten in ons land. Het maakt hun beleving rijker en het versterkt het regionale verdienvermogen. Tegelijkertijd ontlasten we de hotspots. Wat is hiervoor nodig? Verhaallijnen die aansluiten op de interesses van toeristen en samenwerking met de Nederlandse partners die binnen de verhaallijn passen. Daarnaast is een goede bereikbaarheid en verbinding tussen de verschillende plekken in een verhaallijn essentieel.

Eerste verhaallijn: Van Gogh

In 2015 werd de verhaallijn Van Gogh geïntroduceerd bij de internationale bezoekers. Met succes! Door deze verhaallijn zijn Amsterdam met het Van Gogh Museum, de regio Arnhem met het Kröller-Müller Museum en Brabant, waar hij geboren is en opgroeide met elkaar verbonden.

Introductie nieuwe verhaallijnen

In het najaar van 2015 heeft NBTC met alle provincies gesproken en geïnventariseerd in welke verhaallijnen zij willen deelnemen. Op basis hiervan zijn we tot verschillende verhaallijnen gekomen, zoals ‘Nederland Waterland’ en ‘Mondriaan tot Dutch Design’ die we naar verwachting in 2016 introduceren. Ook werken we aan de verhaallijnen ‘Hanzesteden’, ‘Castles and Countryhouses’, ‘Gouden Eeuw’ en ‘Dutch Cuisine’ en wordt de internationale vraagpotentie van een lijn rondom de ‘Romeinse Limes’ dit jaar nog onderzocht. Een verhaallijn rondom het thema ‘Bloemen’ volgt in 2018.

  • Districten

    Je kunt ons land vergelijken met een wereldstad met verschillende districten met elk een eigen DNA.

    Lees verder
  • Strategisch evenementenbeleid

    Evenementen stimuleren recreatief dagbezoek en verblijfstoerisme vanuit het buitenland. In het geval van eenmalige, tijdelijke evenementen is er een grotere aanleiding om ons land te bezoeken. De economische resultaten van grote publieksevenementen met een internationaal karakter zijn dan ook indrukwekkend.

    Lees verder