Holland Imago Onderzoek

Het Holland Imago Onderzoek biedt inzicht in het imago van Nederland, Nederlanders en Nederland als vakantieland. Om de marketing- en promotieactiviteiten voor de bestemming ‘Holland’ goed te kunnen vormgeven, is het van belang om een duidelijk beeld te hebben van het imago van Nederland als vakantiebestemming. Het NBTC voert dit onderzoek elke vier jaar uit in de belangrijkste herkomstlanden van buitenlandse toeristen. In 2012 is het imago-onderzoek uitgevoerd in Duitsland, Groot-Brittannië, België, de Verenigde Staten, Frankrijk, Italië, Spanje, Denemarken, Zweden. Japan en de opkomende markten Brazilië, China en Rusland zijn in 2012 voor het eerst toegevoegd. 

Nederland als vakantieland

Buitenlandse toeristen zijn overwegend positief over Nederlanders en Nederland als vakantieland. Naast een easy going en gastvrij vakantieland wordt Nederland ook gezien als goed bereikbaar en een ideaal land voor korte vakanties. De bekende en diepgewortelde Hollandse iconen zoals tulpen, molens en kaas zijn nog steeds de eerste associaties die Nederland oproept. Het landschap, Amsterdam en ‘Nederland fietsland’ worden genoemd als meest positieve kenmerken van ons land. Als negatieve kenmerken van ons land worden drugs en prostitutie genoemd. Daarnaast is de beeldvorming van ‘hoogstaand culinair aanbod’ en ‘prijs- kwaliteitverhouding in de horeca’ minder positief.

De belangrijkste resultaten zijn samengevat in een infographic. Download hier de infographic. De uitgebreide samenvatting van het Imago Onderzoek is hier te vinden.

Hoe gastvrij is Nederland?

NBTC Onderzoek heeft, in samenwerking met de Hogere Hotelschool Den Haag, een verdiepende analyse uitgevoerd op de gastvrijheidsbeleving van buitenlandse bezoekers aan Nederland. Dit heeft geresulteerd in de whitepaper: “Hoe gastvrij is Nederland?”.  Naast de hoofdvraag wordt in de whitepaper antwoord gegeven op vragen zoals: Welke elementen dragen bij aan de gastvrijheidsbeleving van buitenlandse bezoekers aan Nederland? En zien we verschillen in de gastvrijheidsbeleving tussen de verschillende nationaliteiten en doelgroepen?

Lees de volledige whitepaper.

Infographic in stappen

Hieronder de infographic uitgewerkt in de volgende stappen: top 3 associaties, positieve en negatieve aspecten Nederland, imago Nederland als vakantieland, aantrekkelijkheid van Nederland als vakantiebestemming en het imago van de Nederlanders.

Download nu

Samenvatting Kustmonitor 2015

Nederland heeft een prachtige kust die een grote aantrekkingskracht uitoefent op buitenlandse bezoekers. Maar wat is de concurrentiepositie van de Nederlandse kust?

Download