Binnenlands toerisme

Nederland is niet alleen een bestemming voor internationale gasten. Ook de Nederlander zelf onderneemt graag een vakantie of dagje uit in eigen land.

Lekker weg in eigen land

Nederlanders ondernamen in 2015 in totaal ruim 35 miljoen vakanties. Zo’n 17 miljoen hiervan werden doorgebracht in eigen land. Dat is een daling van 1% vergeleken met 2014. De binnenlandse vakantiemarkt is daarmee een belangrijke vakantiemarkt voor Nederland.

Evenals voorgaande jaren waren de Noordzeebadplaatsen met 2,2 miljoen vakanties de populairste vakantieregio in eigen land. De Veluwe volgt met 1,9 miljoen vakanties op de tweede plaats. Het aantal vakanties in de Noordzeebadplaatsen daalde licht (-2%), terwijl de Veluwe een lichte plus liet zien (+1%).

In een joint venture tussen NBTC Holland Marketing en marktonderzoekbureau TNS-NIPO voert NBTC regelmatig onderzoek uit naar de Nederlandse vakantie-, vrijetijds- en zakenreismarkt. Voor meer specifieke informatie over de ontwikkelingen op de Nederlandse vakantiemarkt, verwijzen wij door naar de website van NBTC-NIPO Research.