Grote markt voor dagtochten naar Nederland

399 keer bekeken

10 augustus 2016

Grote markt voor dagtochten naar Nederland

Inwoners van de Duitse deelstaten Noordrijn-Westfalen en Nedersaksen maakten vorig jaar 46,8 miljoen dagtochten naar Nederland. Tijdens hun trips gaven ze ongeveer 85 euro per persoon uit, in totaal bijna 4 miljard euro. Dat maakt de dagtochten vanuit Duitsland tot een grote en kansrijke markt.

Lees verder

Inwoners van de Duitse deelstaten Noordrijn-Westfalen en Nedersaksen maakten vorig jaar 46,8 miljoen dagtochten naar Nederland. Tijdens hun trips gaven ze ongeveer 85 euro per persoon uit, in totaal bijna 4 miljard euro. Dat maakt de dagtochten vanuit Duitsland tot een grote en kansrijke markt.

NBTC Holland Marketing wil inzicht krijgen in het aantal dagtochten dat vanuit Duitsland naar Nederland wordt ondernomen en in de economische waarde van die trips. NBTC hield daarom een onderzoek onder ruim 6700 inwoners van Noordrijn-Westfalen en Nedersaksen. Vanuit deze Duitse regio’s worden de meeste dagtochten naar Nederland gemaakt. Senior Marktonderzoeker Marieke Politiek: “De economische impact van dagtrips wordt wel eens onderschat, maar deze markt is heel groot. In 2015 gaven dagtrippers uit Duitsland maar liefst 4 miljard euro uit in Nederland. Dit is een markt waar kansen liggen voor de toerismesector.”

Limburg het meest bezocht

Uit het onderzoek bleek onder andere dat Limburg de populairste Nederlandse provincie is voor een dagtocht vanuit de Duitse grensregio’s. 31 procent van alle dagjes uit had Limburg als bestemming. Op plaats twee en drie volgden Noord-Holland (14%) en Overijssel (10%). Dat komt mede door de korte reisafstand van Duitsland naar Limburg en Overijssel. Amsterdam was in Noord-Holland de grootste trekker.

Winkelen is populair

Steden blijken de belangrijkste redenen voor een dagtocht en vooral winkelen is populair. Bij meer dan de helft van alle dagtrips (52%) stond winkelen in een binnenstad op het programma. Daarnaast gingen de dagtrippers vaak uit eten (39%) en de steden zelf werden bezocht tijdens 37 procent van de dagtochten. Ook winkelcomplexen buiten de stad, zoals outlet-shoppingcenters, hadden een grote aantrekkingskracht. “Een dagje shoppen over de grens is voor Duitse bezoekers heel aantrekkelijk”, zegt Politiek. “Daarnaast is het ook laagdrempelig omdat de Nederlanders in de grensgebieden goed Duits spreken. Dat zorgt voor een warm welkom voor Duitse bezoekers.”